eVITO: Med oppgraderingene er dette blitt en enda bedre bil å kjøre og for mange håndverkere som jobber i og rundt de største byene vil det være et godt alternativ.Foto: Torbjørn Eriksen
Prøvekjørt nye eVito og Vito
BESTSELGER: Hele Vito-familien har fått en kraftig oppfriskning. AT har vært i Tyskland og prøvekjørt varebilene eVito og Vito.
Vito-familien er etter hvert blitt ganske omfattende med de
to ovennevnte Vito og eVito i tillegg kommer V-klasse, eVito Tourer og EQV. Med
den nye oppdateringen er disse modellene visuelt mer separert enn tidligere.
Når det gjelder de elektriske modellene er det eVito Tourer med en ombygd norsk
skillevegg, den norske importøren regner med å selge mest av, da den har
mulighet for større batteripakke og dermed lengre rekkevidde enn eVito.
Teknologi
For første gang har Vito nå fått Mercedes-Benz sitt egne infotainmentsystem
MBUX som standard. MBUX-skjermen er på 10,25" og kan opereres manuelt
eller ved hjelp av stemmestyring. (Stemmestyringen i MBUX sliter undertegnede
med å få til å fungere optimalt.) Sammen med MBUX og at bilen er «oppkoblet»
åpnes det mange nye muligheter. Ved hjelp av såkalte digitale tillegg har man
mulighet for en intelligent navigasjon med aktuell trafikkinformasjon. Det gjør
at ruteplanleggingen kan utføres enten via MBUX eller Mercedes me appen og
sørger for at føreren får en best mulig rute. Systemet vil da ta hensyn til
starttidspunktet og sørge for å pre kondisjonere bilen. MBUX vil da også oppdatere
ruten automatisk og ta hensyn til ulike faktorer som trafikkinformasjon, vær
topografien på ruten, aktuell rekkevidde, forbruk, tilgjengelige ladestasjoner
og forventet ladetid. (Noen forskjeller i funksjonalitet mellom eVito og Vito.)
Begge modellene har fått «nøkkel-løs» start, og elektrisk
håndbrekk. Bakluken har fått det mercedes kaller easy pack funksjon (elektrisk
motor som åpner og lukker bakluken og kan styres med både nøkkelen og en knapp
på bakluken. Det er også en innebygd sensor som detekterer hindringer og
automatisk justerer åpningen.
Det er også en rekke nye assistanse- og sikkerhetssystemer
på plass som standardutstyr i bilene. Attention assist, kjørelysassistent med
regnsensor, cruisekontroll, aktiv bremseassistent med kryssende trafikk
funksjon, blindsone varsling, aktiv filholder, intelligent hastighetskontroll
og ryggekamera er blant standard-utstyret.
Mer spennende er den nye aktive kjøreassistanse-pakken som
blant annet justerer hastigheten etter veien og bremser ned før kurver og
kryss. Den har også en forbedret restart funksjon som starter kjøringen
automatisk ved stopp under tre sekunder og ved et knappetrykk på rattet dersom
stoppen er under ett minutt.
Bruk av bilen
Innvendig er det det nye dashbordet med skjerm, nytt ratt og
en helt ny midtkonsoll som møter oss. Rattet har fått flere styringsfunksjoner,
og en liten touchpad på hver side styrer de to skjermene (instrumentclusteret
og MBUX). Denne er ganske sensitiv og i løpet av en liten dag med kjøring ble
vi ikke helt fortrolig med bruken av denne. Personlig skulle jeg ønske den var
litt større, for å få noe mer følelse med både styrepaden og de fire knappene
rundt.
Det digitale midtspeilet gir føreren god oversikt bakover,
selv om bakdørene er tette. Det er selvsagt mulig å gjøre ulike innstillinger
av speilet. I MBUX-skjermen er det også en 260graders fugleperspektiv visning
som hjelper på manøvreringen på trange plasser.
Vito
Vito kommer i tre lengder og to akselavstander, bakhjuls-
eller firehjulsdrift. Tillatt totalvekt på 2,8 eller 3,2 tonn og inntil 1354
kilos nyttelast.
Denne kommer med den kjente OM654 dieselmotoren i fem ulike effekter
fra 102 hk til 237 hk. Den største motoren kommer nå med 500 Nm moment, noe som
er 30 Nm mer enn tidligere. Med unntak av den minste dieselmotoren kan alle de
andre variantene også leveres i 4x4 utgave. For den minste motoren er det kun
manuell girkasse som gjelder, de to neste kan leveres både med manuell og
automatkasse, mens de to kraftigste motorene og den kommende bensinmotoren kun
vil være tilgjengelig med automatkassen 9G-Tronic. Tourer og Mixto vil også få
en bensinmotor M 254 på 231 hk med mild hybrid funksjon, denne kommer noe
senere.
Vi kjørte den nest kraftigste motoren, en 190 hk motor.
Denne er villig og sparker godt ifra. Støynivået er komfortabelt, og motoren
høres knapt under normal kjøring.
eVito
Varebilutgaven kommer i to lengder, lang og ekstra lang den har
en maksimal nyttelast på 950 kilo og et lasterom på inntil 6,6 m3. Tillatt
totalvekt for varebilen er 3,2 tonn og 3,5 tonn for Tourer-utgaven
eVito har et 60 kWt batteri og en 70 kW (95 hk) motor med toppeffekt
på 85 kW (116 hk). eVito Tourer kommer med det samme batteriet og i tillegg ett
90 kWt batteri. I Tourer utgaven har motoren også en toppeffekt på hele 150 kW
(204 hk). Med det minste batteriet er WLTP rekkevidden inntil ca. 320 km
(avhengig av utgave) og med det største batteriet en WLTP på inntil 381 km.
Begge modellene har en innebygd AC lading på 11 kW og en DC
(hurtiglading) på 80 kW med 60 kWt batteri og 110 kW med 90 kWt batteriet.
Bilen har et godt regenereringssystem og et oppgradert system
for temperaturkontroll. Energien fra overskuddsvarme fra elektromotoren og
batteriet kan utnyttes for kupevarmen, noe som er spesielt effektivt når det er
kalt.
Mercedes har valgt en trinnvis regenerering hvor det er hele
fem trinn, alt styres ved hjelp av paddles bak rattet som tidligere. Det nye er
en auto funksjon som velger regenereringsmodus automatisk, personlig er ikke
undertegnede så glad i one-pedal drive, men i denne som justerer seg automatisk
virket det bra.