eVITO: Med oppgraderingene er dette blitt en enda bedre bil å kjøre og for mange håndverkere som jobber i og rundt de største byene vil det være et godt alternativ.

Prøvekjørt nye eVito og Vito

BESTSELGER: Hele Vito-familien har fått en kraftig oppfriskning. AT har vært i Tyskland og prøvekjørt varebilene eVito og Vito.

Vito-familien er etter hvert blitt ganske omfattende med de to ovennevnte Vito og eVito i tillegg kommer V-klasse, eVito Tourer og EQV. Med den nye oppdateringen er disse modellene visuelt mer separert enn tidligere. Når det gjelder de elektriske modellene er det eVito Tourer med en ombygd norsk skillevegg, den norske importøren regner med å selge mest av, da den har mulighet for større batteripakke og dermed lengre rekkevidde enn eVito.

NYTT: Interiøret er oppgradert med ny layout og MBUX som standard.

Teknologi

For første gang har Vito nå fått Mercedes-Benz sitt egne infotainmentsystem MBUX som standard. MBUX-skjermen er på 10,25" og kan opereres manuelt eller ved hjelp av stemmestyring. (Stemmestyringen i MBUX sliter undertegnede med å få til å fungere optimalt.) Sammen med MBUX og at bilen er «oppkoblet» åpnes det mange nye muligheter. Ved hjelp av såkalte digitale tillegg har man mulighet for en intelligent navigasjon med aktuell trafikkinformasjon. Det gjør at ruteplanleggingen kan utføres enten via MBUX eller Mercedes me appen og sørger for at føreren får en best mulig rute. Systemet vil da ta hensyn til starttidspunktet og sørge for å pre kondisjonere bilen. MBUX vil da også oppdatere ruten automatisk og ta hensyn til ulike faktorer som trafikkinformasjon, vær topografien på ruten, aktuell rekkevidde, forbruk, tilgjengelige ladestasjoner og forventet ladetid. (Noen forskjeller i funksjonalitet mellom eVito og Vito.)

Begge modellene har fått «nøkkel-løs» start, og elektrisk håndbrekk. Bakluken har fått det mercedes kaller easy pack funksjon (elektrisk motor som åpner og lukker bakluken og kan styres med både nøkkelen og en knapp på bakluken. Det er også en innebygd sensor som detekterer hindringer og automatisk justerer åpningen.

DIGITALT: Midtspeilet er digitalt og gir god sikt bakover

Det er også en rekke nye assistanse- og sikkerhetssystemer på plass som standardutstyr i bilene. Attention assist, kjørelysassistent med regnsensor, cruisekontroll, aktiv bremseassistent med kryssende trafikk funksjon, blindsone varsling, aktiv filholder, intelligent hastighetskontroll og ryggekamera er blant standard-utstyret.

Mer spennende er den nye aktive kjøreassistanse-pakken som blant annet justerer hastigheten etter veien og bremser ned før kurver og kryss. Den har også en forbedret restart funksjon som starter kjøringen automatisk ved stopp under tre sekunder og ved et knappetrykk på rattet dersom stoppen er under ett minutt.

Bruk av bilen

FUGLEPERSPEKTIV: Godt hjelpemiddel på trange plasser.

Innvendig er det det nye dashbordet med skjerm, nytt ratt og en helt ny midtkonsoll som møter oss. Rattet har fått flere styringsfunksjoner, og en liten touchpad på hver side styrer de to skjermene (instrumentclusteret og MBUX). Denne er ganske sensitiv og i løpet av en liten dag med kjøring ble vi ikke helt fortrolig med bruken av denne. Personlig skulle jeg ønske den var litt større, for å få noe mer følelse med både styrepaden og de fire knappene rundt.

Det digitale midtspeilet gir føreren god oversikt bakover, selv om bakdørene er tette. Det er selvsagt mulig å gjøre ulike innstillinger av speilet. I MBUX-skjermen er det også en 260graders fugleperspektiv visning som hjelper på manøvreringen på trange plasser.

Vito

Vito kommer i tre lengder og to akselavstander, bakhjuls- eller firehjulsdrift. Tillatt totalvekt på 2,8 eller 3,2 tonn og inntil 1354 kilos nyttelast.

Denne kommer med den kjente OM654 dieselmotoren i fem ulike effekter fra 102 hk til 237 hk. Den største motoren kommer nå med 500 Nm moment, noe som er 30 Nm mer enn tidligere. Med unntak av den minste dieselmotoren kan alle de andre variantene også leveres i 4x4 utgave. For den minste motoren er det kun manuell girkasse som gjelder, de to neste kan leveres både med manuell og automatkasse, mens de to kraftigste motorene og den kommende bensinmotoren kun vil være tilgjengelig med automatkassen 9G-Tronic. Tourer og Mixto vil også få en bensinmotor M 254 på 231 hk med mild hybrid funksjon, denne kommer noe senere.

Vi kjørte den nest kraftigste motoren, en 190 hk motor. Denne er villig og sparker godt ifra. Støynivået er komfortabelt, og motoren høres knapt under normal kjøring.

eVito

Varebilutgaven kommer i to lengder, lang og ekstra lang den har en maksimal nyttelast på 950 kilo og et lasterom på inntil 6,6 m3. Tillatt totalvekt for varebilen er 3,2 tonn og 3,5 tonn for Tourer-utgaven

eVito har et 60 kWt batteri og en 70 kW (95 hk) motor med toppeffekt på 85 kW (116 hk). eVito Tourer kommer med det samme batteriet og i tillegg ett 90 kWt batteri. I Tourer utgaven har motoren også en toppeffekt på hele 150 kW (204 hk). Med det minste batteriet er WLTP rekkevidden inntil ca. 320 km (avhengig av utgave) og med det største batteriet en WLTP på inntil 381 km.

Begge modellene har en innebygd AC lading på 11 kW og en DC (hurtiglading) på 80 kW med 60 kWt batteri og 110 kW med 90 kWt batteriet.

Bilen har et godt regenereringssystem og et oppgradert system for temperaturkontroll. Energien fra overskuddsvarme fra elektromotoren og batteriet kan utnyttes for kupevarmen, noe som er spesielt effektivt når det er kalt.

Mercedes har valgt en trinnvis regenerering hvor det er hele fem trinn, alt styres ved hjelp av paddles bak rattet som tidligere. Det nye er en auto funksjon som velger regenereringsmodus automatisk, personlig er ikke undertegnede så glad i one-pedal drive, men i denne som justerer seg automatisk virket det bra.

TOPPER: Vito topper registreringsstatistikken for varebiler med forbrenningsmotor og det er ingen grunn til at de ikke skal fortsette i toppen med denne oppgraderingen.
NYTTELAST: Det er god nyttelast i både de elektriske og dieselversjonene av Vito.
Powered by Labrador CMS