Storavtale for Fartskriver
Leverer komplett løsning til Norsk Gjenvinning innen automatisk nedlasting, arkivering og analyse av kjøre- og hviletidsdata.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norsk Gjenvinning-konsernet har vært gjennom en periode med sterk vekst og økende oppdragsmengde. Konsernet ønsket dermed å effektivisere prosessene rundt innsamling, arkivering og behandling av kjøre- og hviletidsdata. Til slutt falt valget på Fartskriver AS' løsning.
- Det var en god prosess hvor vi etter en tilbudsinvitasjon ble valgt som leverandør og fikk til en fin flyt i utrulling av systemet. Noe som innebar lokal montering av utstyr på mer enn 140 tyngre kjøretøy i konsernet. Det ble også gjennomført en landsdekkende aktivitet for å informere og gi opplæring til sjåførene om kjøre- og hviletid og bruk av digital fartskriver sammen med Statens vegvesens representanter, forteller salgssjef Roger Sjøvik ved hovedkontoret i Oslo.
Sparer en halvtime per bil
- I Norsk Gjenvinning har vi fokus på etterlevelse av regelverket, sier divisjonsdirektør Jon Ola Stokke. – Digitale fartsskrivere i kombinasjon med opplæring er viktig for å hindre eventuell fusk og manipuleringer og sikre at reglene for kjøre- og hviletid følges. Allerede etter kort tid ser vi at vår satsning gir resultat med gode tilbakemeldinger fra kjøreledere, sjåfører og færre avvik ved trafikkontroller, sier Stokke.
Systemet som benyttes består av en enhet som monteres i kjøretøyet og som kommuniserer med den digitale fartskriveren. Via denne lastes det ned og sendes data automatisk videre til arkiverings- og analyse systemet TIS Web. Produkter og software leveres av Continental, via merkevaren VDO, som også er ledende leverandør av digitale fartskrivere til kjøretøyprodusentene.
- Vi forsto raskt at det var helt nødvendig å forenkle de fleste prosessene, og automatisere så mange oppgaver som mulig, da det er så store volum av både biler og sjåfører. Systemet gir en effektiv besparelse på ca. 30 minutter i måneden pr. kjøretøy, og da snakker vi kun om å laste ned data fra kjøretøyene, i tillegg kreves det ingen menneskelige rutiner, alt går automatisk. Dette er viktig og en sikkerhet for kunden den dagen man er avhengig av data, for eksempel i forbindelse med tilsyn fra myndighetene,avrunder Sjøvik.