Klart for verdens første hydrogendrevne lasteskip
Vareeierne HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har sammen med Egil Ulvan Rederi fått 104 millioner i støtte fra Enova til å bygge verdens første null-utslipps bulkskip.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Skipet kommer til å få navnet With Orca, og skal etter planen settes i drift i 2024. Planen er at bulkskipet utslippsfritt skal frakte varer for HeidelbergCement og samarbeidspartner Felleskjøpet Agri tur/retur Vestlandet til Østlandet.
I tillegg til støtte til selve skipet, har Enova også gitt 14 millioner kroenr i støtte til bunkringsløsningen fra Statkraft og Skagerak Energi som skal forsyne det hydrogendrevne lasteskipet.
Idéen til prosjektet fikk vareeierne i en pilot i Grønt Skipsfartsprogram. Konsortiet som ble dannet i 2021 fikk også den prestisjefylte Heyerdahl-prisen samme år. Prosjektet har siden fått mye omtale for sin teknologiske innovasjon og ambisiøse satsning fra vareeier-siden. Gjennom Grønt Skipsfartsprogram sitt servicekontor har prosjektet modnet, og i 2021 ble Egil Ulvan Rederi valgt ut blant 30 andre, nasjonale og internasjonale rederi, til å bygge og utvikle skipet.
I bunkringsløsningen vil hydrogen lagres i komprimert form i utbyttbare containere, og bunkring vil skje ved at tomme containere løftes av skipet og erstattes med fulle.
– Vi har nå passert en ny milepæl i overgangen til nullutslipp i skipsfarten. Nyskapende samarbeid mellom vareeiere, fremtidsrettede energiselskaper, og en innovativ og konkurransedyktig grønn maritim næring viser verden at nullutslipp for lasteskip er mulig. Her er Enova er med på å realisere en ny æra for nærskipsfarten, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) i en pressemelding fra Enova.
– Dette er en fantastisk nyhet, og en helt avgjørende milepæl for å realisere verdens første utslippsfrie bulkfartøy. Vi er fryktelig stolt og ydmyke over den viljen Enova viser til å støtte prosjektet vårt, sier daglig leder Arild Hoff og reder Ivar C. Ulvan i Egil Ulvan Rederi AS
– Dette er et teknologisk innovativt prosjekt som vi er veldig stolte over å nå realisere. Samtidig er prosjektet også innovativt i form av samarbeidet mellom vareeierne, rederi, energiselskaper og myndighetene. Forhåpentligvis vil dette være det første av mange lignende prosjekter både nasjonalt og internasjonalt, sier konsortiet i en felles uttalelse.