Amarok blir feltvogn
Harald A. Møller har vunnet krigen om Heimevernet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mandag 24. september 2018: Til stram giv akt ruller en ombygd VW Amarok inn i hangaren til HVs innsatsstyrke «Derby». Langs veggene står forsvarstopper i gallauniform og noen sivile karer i dress og slips. Inne i pick up-en sitter fire soldater - i fullt stridsutstyr. Stemningen i hangaren er mildt sagt munter.
Episoden over utspilte seg på Lutvann Leir, HVs og etterretningens hovedkvarter i Oslo.
Inntil 20 år service
- Det er en stor dag for oss å undertegne en så betydelig avtale, og samtidig motta bestilling på 360 Amarok her på Lutvann i dag, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.
Avtalen om nye feltvogner som forsvaret kaller det, har en varighet på inntil syv år, samt inntil 20 år for service og ettermarkedstjenester etter at siste bil er levert. Anbudet er på minimum 360 feltvogner, med opsjon på inntil 700 biler totalt på samme avtale.
- Store froventninger
- For Heimevernet vil de nye feltvognene bidra til økt operativ evne for innsatsstyrkene i hele landet. Nå er vi ivrige etter å ta fatt på det endelige og viktige design og utviklingsløpet frem mot leveransene. Vi ser frem til et godt samarbeid med Harald A. Møller, og vi har store forventinger til leveransene, sier sjef Forsvarsmateriell landkapasiteter brigader Morten Eggen.
Bilene kommer delvis modifisert fra fabrikk før de går til påbygger i Nederland. Det er selskapet Modiforce som er påbygger. Selskapet er godt kjent i bilkretser, og det har spesialisert seg på forsvar, politi og brann. Hæren i Nederland benytter samme biler som nå er rekvirert av HV i Norge.
To døgn i felt
Amarokene skal utrustes slik at de har kapasitet til fire soldater i fullt stridsutstyr, og forsyninger for to døgn i felt.
De første bilene skal leveres til Heimevernet i juli 2019. Feltvognene er ikke pansret og kan kjøres med klasse B-førerkort. Amarokene kommer med 140 hester og 6-trinns girkasse.