Bilene fordeler seg på fire 16-tonnere og én lavtbygget 12-tonner.

Fem gass-Ivecoer til Posten

Posten har nylig mottatt fem Eurocargo Natural Power biogassdrevne biler fra Iveco Norge.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fem bilene fordeler seg på fire 16-tonnere og en 12-tonner. 12-tonneren er lavtbygget med bare ett stigtrinn for å entre førerplassen. Uavhengig av vekt er alle bilene utstyrt med en Tector 6 gassmotor på 210 hk og et største dreiemoment på 750 Nm. I drivlinjen finner vi også en Allison automatgirkasse. Motoren går på komprimert naturgass. Bilene har tankkapasitet på 96 kg gass som skal gi en rekkevidde på inntil 50 mil, opplyser Iveco Norge i en pressemelding.

Bilene er godt utstyrt med de beste førersetene som kan leveres i Eurocargo, multifunksjonsratt og Xenon hovedlys. Nødbremssystemet AEBS (Advanced Emergency Brake System) og filvarslingssystemet LDWS (Lane Departure Warning System) ivaretar sikkerheten for sjåfør og last, men også andre trafikanter.

Bilene er utstyrt med stykkgodsskap fra NorKa. 16-tonnerne har 15 pallers skap, mens 12-tonneren har 12 pallers. Begge bilstørrelser har to-tonns bakløfter.

Ifølge Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Norge AS, går bilene i Oslo der det kreves lave skap på leveringsstedene. De opererer i hovedsak innenfor ring 2, altså i sentrumsområdene hvor behovene for lave utslipp er størst. Tankingen vil i hovedsak skje på Gasum-stasjonen på Furuset i Oslo.

Bilene skal kun gå på biogass, altså gass produsert fra fornybare kilder.

– Vi har Norges største kjøretøypark med biler som benytter fornybar energi. Vi har store ambisjoner i vårt miljøarbeid og har et høyt tempo i arbeidet med å fornye kjøretøyparken med biler for fornybar energi. Vi har startet arbeidet med dette også på våre større kjøretøy, sier Tjønndal Pettersen.

Powered by Labrador CMS