Det er her, på tysk side ved Puttgarden, at fremdriften henger i en tynn tråd. Danmarks transportminister frykter langvarig forsinkelse for økt godstrafikk på bane.

Dansk minister frykter Femern-forbindelsen vil utsettes i mange år 

Tidsplanen for den tyske jernbanen på Femern-forbindelsen sprekker, og kan forsinke prosjektet i årevis, frykter Danmarks Transportminister Thomas Danielsen.

Det er den danske avisen Ekstra Bladet som melder om at prosjektet, som etter planen skal stå klar i 2029, kan bli 5-6 år forsinket.

Prestisjeprosjektet som skal binde Skandinavia tettere sammen med Kontinentet, står overfor store utfordringer på den tyske siden. Den danske delen av prosjektet ligger an til å bli ferdigstilt i 2029, men den tyske jernbanedelen kan bli forsinket med mer enn fem år. Dette kan få alvorlige konsekvenser for både næringslivet og godstrafikken i Skandinavia.

Danmark investerer hele 75 milliarder kroner i dette gigantprosjektet, som inkluderer en 18 kilometer lang senketunnel med både vei og jernbane under Femern Belt. Målet er å redusere reisetiden og effektivisere transport av varer mellom Skandinavia og Sentral-Europa. Men mens danskene bygger med stor fremdrift, har Deutsche Bahn store problemer med å holde sin del av tidsskjemaet.

Tyskernes forsinkelser

Problemet ligger i at tyskerne har ansvaret for oppgraderingen av jernbanen på sin side av Femern-forbindelsen, inkludert byggingen av en ny tunnel under Femern Sund. Den eksisterende broen fra 1963 er i så dårlig forfatning at den ikke kan bære tunge godstog, som er en viktig del av Femern-prosjektets formål. Det danske Transportministeriet (tilsvarende samferdselsdepartementet i Norge) og Sund & Bælt har allerede uttrykt skepsis til tyskerens tidsplan, som anses som svært ambisiøs.

Ifølge et notat fra Sund & Bælt er tyskerne avhengige av at godkjenningene går smertefritt, og at det ikke oppstår forsinkelser på grunn av klager eller rettssaker. Men som flere danske politikere påpeker, har Tyskland historisk sett hatt store problemer med infrastrukturprosjekter som involverer omfattende myndighetsbehandling. Transportminister Thomas Danielsen uttrykker overfor Ekstra Bladet bekymring for den tyske fremdriften, og understreker at det kan bety store forsinkelser for jernbanetrafikken.

Femern-forbindelsen

  • Femern-forbindelsen er en fast undersjøisk tunnel som skal binde sammen Danmark (Lolland) og Tyskland (Femern). 
  • Med en lengde på 18 km blir dette verdens lengste nedsenkede tunnel.
  • Tunnelen vil inneholde både en firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbanespor.
  • Byggestart for prosjektet var i 2021 og planlagt ferdigstillelse er 2029 for både vei- og jernbanetrafikk.
  • Femern-forbindelsen vil kutte reisetiden mellom Skandinavia og Tyskland betydelig, fra 1 time med ferge til 10 minutter med bil og 7 minutter med tog. 
  • Prosjektet vil muliggjøre en betydelig økning i mengden gods som kan fraktes mellom Skandinavia og Kontinentet, noe som vil redusere logistikkostnader og styrke bærekraften i verdikjedene. Prosjektet anses dermed ikke bare som svært viktig for Danmark og Tyskland, men også for Norge og Sverige.
  • Korridoren, som blir en sentral del av EUs transportnettverk (TEN-T), forventes å bli en sentral korridor for godstrafikk mellom Skandinavia og Europa, og vil gjøre det enklere å flytte store mengder gods fra vei til jernbane.
  • Kilde: Prosjektets hjemmeside, Femern.com

Deutsche Bahn avviser problemer

Deutsche Bahn avviser imidlertid kritikken. Ifølge en talsperson for selskapet er alt i rute, og de forventer å ferdigstille både jernbanen og tunnelen samtidig med den danske delen av prosjektet. Deutsche Bahn hevder at byggingen av tunnelen under Femern Sund skal begynne i 2026, og at de vil være klare i 2029, som planlagt.

Men denne optimistiske holdningen deles ikke av mange i Danmark. Offisielle danske notater indikerer at det er svært usannsynlig at tyskerne rekker å bli ferdige i tide, og at forsinkelsene kan strekke seg helt til 2035. Hvis dette skjer, vil det bety at Danmark står med en ferdig tunnel uten mulighet til å bruke den til godstrafikk – en av hovedgrunnene til at prosjektet ble satt i gang i utgangspunktet.

Store konsekvenser for godsstrømmene

Forsinkelsene på den tyske siden kan få store konsekvenser for transport- og logistikkbransjen i hele Skandinavia. Femern-forbindelsen har vært sett på som et av de viktigste prosjektene for å effektivisere godstransporten mellom Norge, Sverige og resten av Europa. Når prosjektet er ferdigstilt, vil det kunne flytte store mengder gods fra vei til jernbane, noe som vil redusere transportkostnadene, forbedre effektiviteten og kutte klimagassutslippene. Men hvis jernbanen på tysk side ikke blir ferdig til tiden, vil en stor del av denne effekten gå tapt.

En analyse fra 2020 anslår at jernbanedriften alene vil bidra med inntekter på rundt 400 millioner danske kroner i året. Dersom denne delen av prosjektet forsinkes, vil det ikke bare påvirke økonomien, men også miljøet. Mangelen på jernbanekapasitet vil føre til at flere lastebiler må frakte gods på veiene, noe som igjen vil føre til mer forurensning og større belastning på veinettet.

Powered by Labrador CMS