Stor konkurranse for Hurtigruten
Fra 2020 er ruten mellom Bergen og Kirkenes konkurranseutsatt. Ifølge Samferdselsdepartementet er mange aktører interesserte i å utfordre Hurtigruten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi opplever betydelig interesse fra potensielle tilbydere, og er opptatt av god dialog i forberedelsen til konkurransen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), ifølge NTB.
Da EFTAs overvåkingsorgan (ESA) godkjente subsidiene i dagens Hurtigrute-avtale, ble det påpekt at det måtte legges til rette for mer konkurranse når Samferdselsdepartementet inngår ny avtale om denne ruten.
Regjeringen ønsker å sikre et godt kystrutetilbud og opprettholde dagens rute med helårlige, daglige og gjennomgående seilinger i 34 havner på strekningen Bergen-Kirkenes.
– Konkurranse bidrar til at vi oppnår et godt tjenestetilbud for kystbefolkningen – samtidig som de reisende og staten ikke må betale mer enn det som er nødvendig, sier Solvik-Olsen.
Avtalen med Hurtigruten går ut i 2019 og kan forlenges til 2020. Samferdselsdepartementet planlegger å lyse ut konkurransen om en ny avtale når Stortinget har behandlet Nasjonal Transportplan 2018-2029, slik at ny kontrakt kan inngås i god tid før 2020.
– Vi oppfordrer derfor alle potensielle tilbydere, norske og utenlandske, til å delta i en markedsdialog med Samferdselsdepartementet, sier Solvik-Olsen.