Ole, ole ole ole…
- Bransjen er fortsatt undervurdert. Men vær nysgjerrig, tørr å utfordre og vær tålmodig.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
FIATAs Mr. Vice President, Ole Andreas Hagen, er ikke i tvil om at bransjen han representerer har en fremtid.
Nylig ble profilen Hagen presentert i FIATAs eget tidsskrift, FIATA Review, hvor han blant annet gir sine betraktninger for den globale bransjesituasjonen.
Rett mann på rett plass
Under FIATA World Congress 2017 i Malaysia ble Ole Andreas Hagen som norsk delegat for NHO Logistikk og Transport valgt som FIATAs Vice President. Rett mann på rett plass. Imponerende, men ikke overraskende, mener bransjekolleger til PostNords kommunikasjonsdirektør.
FIATAs Mr. Vice President mener at logistikk-fremtiden starter på FIATA-kongressene. På fjorårskongressen i New Delhi, India, deltok over 1500 deltagere fra den globale logistikk-verden. – Det er mye logistikk-lærdom å hente innen kompetanseheving på FIATA-kongressene, understreker Hagen.
FIATA organiserer hvert år FIATA World Congress, alternativt i en av sine fire geografiske regioner (Afrika/Midtøsten, Amerika, Asia/Stillehavet eller Europa.
Den ble første gang arrangert i 1926, og har siden vært samlet 51 ganger med globale topprepresentanter og beslutningstakere innen logistikksektoren.
Kongressene tar pulsen på verdenslogistikken som internasjonalt samarbeid, informasjonsutveksling, innovasjon og sektorutvikling.
Global ryggrad
FIATA World Congress har blitt en internasjonal plattform hvor interessenter i global logistikk samles under ett tak for å utveksle meninger og bekymringer.
FIATA er den mest prestisjefylte begivenheten i den globale logistikk- og transportindustri.
Blant deltagerne finner vi ulike logistikkorganisasjoner, speditører, multimodale operatører, gods- og budtransportører, lager- og terminaloperatører, tollklareringsorganisasjoner og godshåndteringsoperatører, samt global politisk representasjon.
Ifølge Vice President, Ole Andreas Hagen, er logistikk ryggraden i alle økonomier, og som bidrar til en effektiv, kunderettet og kostnadseffektiv flyt av varer som alle kommersielle sektorer er avhengige av.
De ulike transportmidlene bidrar til optimal bruk og integrasjon av logistikktjenestene, noe som er viktig for en sømløs forsyningskjede. Det globale logistikkmarkedet genererer over 8 milliarder amerikanske dollar årlig og representerer rundt 11% av verdensomspennende BNP.