EU-godkjenner lastebilene før salg
SG Finans har opplevd at det kan være vanskelig å få solgt lastebiler uten EU-godkjenning.Derfor har finansieringsgiganten tatt noen grep.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med alt fra kopimaskiner til anleggsmaskiner, lastebiler og enda større industriutstyr, har SG Finans en portefølje på 18 milliarder kroner i Norge. Da er det naturlig at enkelte som finansierer sine utstyrskjøp kan få problemer, og at SG Finans må hente inn og selge utstyret.
- Vi prøver imidlertid alltid å finne en løsning med kunden før saken går til inkasso eller objekter hentes inn, sier avdelingsdirektør Remarketing Torbjørn Nilsen i SG Finans.
EU-godkjenning
Det er imidlertid ikke til å unngå at noen kunders lastebiler må hentes og selges. I disse tilfellene er målet alltid å oppnå markedspris. Lastebilmarkedet er imidlertid tungt, og biler som ikke er EU-godkjent, har høy kilometerstand eller har skader/mangler er vanskelig å få solgt til gode pris. For aktuelle kjøpere av brukte kjøretøy, er det alltid en viss risiko å inngå handel om man ikke vet status på bilens bremser, clutch, girkasse, motor etc.
- Derfor har vi en målsetting at alle biler vi skal selge, skal være EU-godkjent. Alle bilene vi har solgt så langt i år, bortsett fra én tippbil, er EU-godkjente, sier salgskonsulent Frode Huus i SG Finans.
Huus har hovedansvar for brukte lastebiler, busser og hengere. Han begynte i jobben 1. februar, og hadde da Anlegg&Transport var på besøk i slutten av måneden allerede solgt ni biler. Huus har jobbet i transportbransjen siden 1977 og kjenner markedet meget godt. SG Finans leier nå lokaler på Lillestrøm med tilgang på verksted, vaskehall og personell som kan utføre EU-kontroll av bilene. Dette har bidratt til å gjøre hverdagen for Huus og SG Finans lettere enn det var for noen år siden. Da «herjet» finanskrisen fremdeles, og SG Finans hadde biler og hengere på lager til en verdi av 14-15 millioner kroner. Spesielt transportnæringen, og da også SG Finans, ble hardt rammet som følge av finanskrisen. Biler som ble kjøpt dyrt noen år tidligere, hadde et voldsomt verdifall og markedet hopet seg opp med brukte kjøretøy. Idag har vi en henger og noen få biler på lager.
- Såpass bør vi ha, sier Torbjørn Nilsen med et smil.
- Vi skal jo være med norsk næringsliv i både gode og onde dager, og at noen får problemer er en del av hverdagen.
Tippbiler selges fortest
At lastebilene er utfordrende å selge, er ikke noe norsk fenomen. Huus sier det står veldig mye utstyr nesten over hele Europa. Det varierer imidlertid mye på hvilke biltyper som er attraktive på markedet, og hvilke som ikke er det.
- Tippbilene holder seg best i pris og er lettest å selge. Det er i anleggsbransjen det er størst aktivitet, sier Huus.
I samtalen med Moderne Transport la han imidlertid til at han synes det er merkelig at det ligger mange tippbiler til salgs på finn.no og Mascus, og at de blir der så lenge. Kommentaren satte igang en debatt rundt bordet, og det ble spekulert i at noen eiere som egentlig trenger bilen selv, priser bilen litt høyt, legger den ut for salg og selger om noen napper.
- Hvilke biler er vanskelig å selge?
- Skapbiler finnes det nesten ikke kunder til, for en brukbar pris vel og merke. Vi ser også at trekkvogner faller nesten 50% i verdi det første året, sier Huus.
- Hvor mye går til eksport?
- Det går nok flere lastebiler enn anleggsmaskiner til eksport, men det er mange begrensninger. Russland og flere nærliggende land har satt tre års grense for materiellet de tar inn til landet. Ukraina er riktignok fremdeles åpent for eldre materiell, men her etterspørres ofte annet utstyr enn det som er vanlig her hjemme. Og jo flere land som blir medlem av EU, jo verre er det å bli kvitt det, sier Huus.
Startet nettauksjon
SG Finans åpnet nettauksjon i mars. Finansieringsselskapet har sammen med IT-programmerere utviklet egen auksjonsløsningen som er å finne på hjemmesiden til SG Finans.
- Her legger vi ut objekter jevnlig, i første omgang fra våre egne lagre, og kjører auksjon uten salgsgebyrer, sier avdelingsdirektør Remarketing Torbjørn Nilsen i SG Finans.
- Noen ting er det vanskelig å sette en verdi på, og da får markedet bestemme, sier Nilsen som regner med de kommer til å legge ut 5-10 objekter i måneden den første tiden. Dette kommer naturligvis an på hvordan markedet utvikler seg.