Mood Harvest jobber med konvertering av skip til oppdrettsanlegg.(Ill. Mood Harvest)

Med levende laks til Kina

Gründere vil frakte levende laks til Kina i gigantisk «brønnbåt».

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mood Harvest jakter etter partnere som kan være med å realisere deres nyeste idé - transport av levende laks til Kina.

- Skipet blir en slags brønnbåt, med resirkuleringssystemer slik at fisken kan gå levende i minst tre måneder der. Planen er en båt med tankvolum på 30.000 kubikk, som med den tettheten vi legger opp til vil ta inntil 2250 tonn laks (levendevekt) pr. tur, sier Fredrik Mood til IntraFish.

Han er skipsingeniør, og utgjør halvparten av selskapet Mood Harvest, som i en årrekke har jobbet med å realisere et konsept med modulbaserte brønnbåter.

Mood mener at det er en rekke fordeler med transport av levende fisk til Kina eller andre oversjøiske markeder sammenlignet med dagens transport av død fisk.

- Det går særlig på kvaliteten på fisken, og holdbarheten. I tillegg vil det gi enorme reduksjoner av klimagassutslipp sammenlignet med flytransport, sier han.

Det går særlig på kvaliteten på fisken, og holdbarheten. I tillegg vil det gi enorme reduksjoner av klimagassutslipp sammenlignet med flytransport

Konverterer bulkskip

Planen er å konvertere et 5-7 år gammelt 60.000 - 85.000 tonn (handymax eller supramax) stort bulkskip til formålet.

Ifølge Fiskeribladet er Mood Harvest et lite gründerselskap uten penger, og er helt avhengig av partnere for å få realisert planene.

- Vi ser for oss at dette kan være interessant for flere typer aktører. Det kan være brønnbåtrederier, en eller flere store eksportører, redere som i dag er i andre segmenter og oppdrettere, sier Mood.

Han ønsker ikke å antyde hvor mye innkjøp av båt og konvertering av den vil koste.

- Men estimatet på transportkostnader, inkludert kapitalkostnader, er rundt 15 kroner per kilo fra Norge til Kina. Det er et konservativt anslag, hvor vi ikke har kalkulert med returfrakt, og har lagt en høy pris for innkjøp av båt til grunn.

Ifølge Mood kan båten ta med containere tilbake - det blir i så fall en «bonus».

I estimatene er det lagt opp til fire turer i året, noe som tilsier et volum på 9000 tonn laks (levendevekt).

Dersom båten skal gå gjennom nordøst-passasjen må den også isklasses. Om den går der vil antatt reisetid være 22,5 døgn, mot 40 døgn via Middelhavet og gjennom Suez-kanalen.

Ifølge Mood er planen at fisken skal slaktes eller bløgges i båten - rett før ankomst til destinasjonen, eller mens den ligger til kai.

- Men vi skal ikke utelukke at det kan legges opp til slakting på land i mottakslandet. Det kommer også litt an på regelverket i det landet den går til.

Selskapet driver nå undersøkelser hvilke regler som gjelder i Kina og andre potensielle land.

Powered by Labrador CMS