Ny norsk ferje får ikke tanke drivstoff i Norge
Dieseldrevne tankbiler må kjøre 1558 km, fra Norge til Danmark, med drivstoff til ny ferje. Norske myndigheter tillater ikke at ferjen fylles med passasjerer om bord.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den naturgassdrevne og splitter nye MS Stavangerfjord, som går i rute mellom Vestlandet og Danmark, får ikke tanke i Norge.
- Det norske regelverket er gammeldags og tillater ikke at vi har passasjerer om bord mens vi tanker gass. Dermed må vi kjøre 75% av gassen med lastebiler til Hirtshals. Det danske regelverket er modernisert og tillater tanking med passasjerer om bord, sier adm. direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal til mtlogistikk.no.
Fjord Line er i dialog med norske myndigheter om problemet, men det er ikke noen snarlig løsning i sikte.
- Sett med mine øyne er det ergerlig at må kjøre så langt for å tanke når vi har en så miljøvennlig ferje, sier Fjord Lines danske direktør, Gert Balling, til Maritime Danmark.
- Må være sikkert
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har ansvaret for reglene rundt bunkring av flytende naturgass (LNG) på passasjerbåter når bunkringen skjer fra land.
Sjefingeniør Trond Carlsen opplyser at det er faren for lekkasjer og branner som er årsaken til at disse båtene i dag ikke kan fylle drivstoff med passasjerer om bord. Flytende LNG holder en temperatur på 160 minusgrader og vil fordampe i samme øyeblikk som den lekker ut.
- I en riktig blanding med luft er gassen brannfarlig. Risikoen for eksplosjon er liten i åpent lende, men brann kan også være en alvorlig hendelse. Vi opplever et press fra rederiene for å finne en løsning på dette. Passasjerfergene utfordrer oss fordi de har kort liggetid i havnene, og bunkringen må skje mens de ligger der. Bruken av naturgass er positivt for miljøet, men vi må holde igjen og sørge for at dette kan skje på en sikker måte før vi eventuelt åpner opp for det, sier Carlsen til Bergens Tidende.
Forsinkelser
I tillegg til at det norske regelverket gjør tankingen av naturgass dyr for Fjord Line, og lite miljøvennlig, opplever selskapet at de ikke klarer å holde rutetidene når man må tanke mesteparten av gassen i Danmark. Dette melder Stavanger Aftenblad.