Kraftig vekst for Fjord Line
Fjord Line seiler mot et rekordår takket være flere passasjerer, høyere omsetning per passasjer og en kostnadseffektiv drift.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I tredje kvartal kunne selskapet vise til en omsetningsvekst på 29 prosent og en firedobling av overskuddet mot samme periode i fjor.
- Vi er godt fornøyd med tredje kvartal og resultatene så langt i år. Alle de tre rutene gjør det bedre og stadig flere setter pris på å reise med den yngste og mest moderne flåten innen cruisefergesegmentet i Europa, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line AS.
Fikk ny tillatelse
Fjord Line mottok 1. januar i år tillatelse til å frakte innenriks passasjerer og gods på strekningen mellom Bergen og Stavanger. Dette har åpnet et helt nytt marked på Vestlandet.
Les mer om det her: Fraktvekst for Fjord Line etter regelendring
- Politikerne ønsker å flytte godstrafikk fra veien til sjøen fordi det er god miljøpolitikk. De to cruisefergene på denne strekningen er begge utstyrt med drivstoffeffektive LNG-motorer, noe som medfører at utslipp av miljøskadelige stoffer er tilnærmet null. På sikt kommer denne ruten til å avlaste veitrafikken på denne strekningen betydelig, noe som er bra både for miljøet og for veisikkerheten, sier Rickard Ternblom i Fjord Line AS.
Fra januar til og med september økte godstrafikken med 11 prosent etter en særlig sterk vekst i tredje kvartal. Bookingene for resten av 2016 er også bedre enn de var på samme tid i fjor.
- Beste i historien
Antallet passasjerer økte med 9 prosent sammenlignet med samme periode i 2015. Omsetningen økte med 25 prosent.
- Omsetningen for 2016 kommer til å bli den beste i selskapets historie, og det kommer også til å bli en kraftig resultatforbedring sammenlignet med i fjor. Alle våre fire skip kan vise til vekst og det var en historisk milepæl for oss da vi allerede i september markerte at vi hadde fraktet mer enn en million gjester, sier Ternblom.
Etter at Fjord Line fikk bedre rutetider på linjen mellom Sandefjord og Strømstad for et år siden har selskapet hatt en markert vekst i passasjerantallet på denne ruten. Også omsetningen av taxfree-varer øker.