Trailer-fergene mot havari?
Norske sjøfolk vil hindre at Fjord Line får frakte trailere mellom Bergen og Stavanger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fjord Line driver fergetrafikk mellom Norge og Danmark, og Norge Sverige. Rederiet tapte i fjor 130 millioner kroner. Ifølge Finansavisen blir 2014-tallene også blodrøde.
Fjord Line seiler MS «Bergensfjord» og MS «Stavangerfjord» på ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals. Fergene har plass til 100 trailere à 20 tonn mellom de to norske byene.
Brygger opp til storm
Det brygger opp til storm mellom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og norske sjømannsorganisasjoner. Statsråden sa i Stortinget sist uke at han vil jobbe for at Fjord Line-båtene kan frakte trailere på turen mellom Bergen og Stavanger. Årsaken er miljø, og et bredt politisk ønske om å få mer gods over fra vei til sjø.
- Men der kommer altså miljømålet i konflikt med litt gammeldags tenkning i enkelte fagorganisasjoner, sa Solvik-Olsen.
Ikke gods
«Bergensfjord» og «Stavangerfjord» seiler under dansk flagg og er registrert i Dansk Internasjonalt Skipsregister (DIS). Dette tilsvarer det norske NIS, der en av grunnreglene er at slike skip ikke kan seile med gods og passasjerer mellom norske havner.
Ifølge Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen, er de sterkt imot å bruke miljøargumenter for å innføre sosial dumping i Norge.
- Det ville være som å heise det danske flagg og innføre danske forhold på enhver ferge som seiler langs kysten vår, sier Hansen. Han legger til at her står alle de norske sjømannsorganisasjonene samlet.
- Vi er svært positive til tanken om mer gods over på båt, men det skal skje til norske lønns- og arbeidsvilkår. Noe annet er sosial dumping, sier Hansen.
Jobber for saken
Stortingsrepresentant Erik Skutle (H) har i hele høst jobbet med å flytte tung trailertrafikk fra smale vestlandsveier til Fjord Lines trailerferger.
- Det er litt merkelig at fagforeningen går så hardt imot. Fergene går jo der. Det kommer verken flere eller færre på danske vilkår om de slipper trailerne om bord mellom Bergen og Stavanger. Miljøgevinsten er vinn-vinn. Båtene går på gass, og forurenser minimalt. Samtidig kan vi slippe 200 trailere fra Bergens gatenett daglig, sier Skutle til BT.