MS Bergensfjord på vei under Askøybroen. Nå blir det igjen mulig å sende trailere sjøveien mellom Bergen og Stavanger med Fjord Line.

Fjord Line tilbake for fullt

Det blir igjen mulig å sende gods på ferger mellom Stavanger og Bergen, og daglige avganger til og fra Hirtshals.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjord Line starter fra 1. mai opp igjen med daglige avganger fra Hirtshals til Bergen, Stavanger og Langesund, etter en lengre periode med kun et skip i drift. Skipene Stavangerfjord og Bergensfjord vil nå igjen gå med normale ruter.

Gjenåpningen fører også til at det igjen vil være mulig å sende gods sjøveien mellom Bergen og Stavanger med Fjord Lines skip.

Fjord Line starter opp igjen med daglige ruter fra Bergen til Stavanger og Hirtshals fra 1. mai. foreløpig blir det først og fremst førerløse traller om bord. Her fra lossing i Bergen.

– Vi har på denne ruten hatt en veldig fin utvikling de siste årene, og har sammen med våre kunder lykkes i å flytte store mengder gods fra vei til sjø, forteller salgssjef Freight i Fjord Line, Håkon Leidland til Moderne Transport.

Først og fremst gods

Det vil være godstrafikken som det bærende element for trafikken, så lenge koronarestriksjonene fortsatt er som de er. Om bord har skipene plass til rundt 60 traller per avgang, og kanskje litt ekstra siden det ikke vil gå bobiler eller busser på skipene enn så lenge.

Siden Fjord Lines skip er registrert i Danmark, har rederiet måttet forholde seg til danske permitteringsregler. Det har medført at selskapet måtte si opp mange ansatte i høst. Nå er ansattlistene igjen fylt opp, og skipene klare til å seile.

Det vil være daglige avganger fra Bergen 13.30, Stavanger 20.00 med ankomst Hirtshals påfølgende dag. Fra Langesund vil det være daglig avgang 14.30 med ankomst Hirtshals 19.00. Fra Hirtshals vil skip mot Vestlandet ha avgang 20.00 med ankomst Stavanger 06.30 og Bergen 12.30. Avgang fra Hirtshals til Langesund vil være 09.00 med ankomst 13.30.

Leidland er trygg på at Fjord Line skal få tilbake godsvolumene, spesielt fra Vestlandet.

– På Vestlandet er jeg ikke så bekymret for at vi skal få opp volumet fra før nedstengningen. Fra Langesund skal vi kjempe litt mer. Vi har vært borte seks måneder fra Langesund og Bergen, og godset finner andre veier i mellomtiden. Heldigvis har vi veldig mange trofaste kunder, og det er et marked som har savnet våre avganger fra alle havner, sier Leidland.

Rema er om bord

En av kundene som kommer til å ta i bruk tilbudet umiddelbart, er Rema 1000, som kommer til å ha traller på så å si alle avganger.

– Rema 1000 er en av våre største kunder her, og før nedstengingen i fjor, så hadde de ytterligere økt mengdene av løstraller som ble sendt med skip mellom Stavanger og Bergen, forteller Leidland.

Rune Herje, transportdirektør i Rema Distribusjon, forteller at det både er gunstig økonomisk og miljømessig å sende løstraller sjøveien mellom Bergen og Stavanger.

– Det koster å kjøre bil opp og ned mellom Stavanger og Bergen, så det er penger å spare – i tillegg til reduserte utslipp, selvsagt, sier Herje.

Rema Distribusjon jobber også med å legge om sine systemer litt, for å kunne få enda flere traller på sjø. I dag er ikke seilingstidene helt ideelle for transport av ferskvarer.

– Vi jobber for å tilpasse dette litt, slik at vi kan få mer på sjø, sier Herje.

Han forteller videre at Rema har brukt Fjord Line-ruten ved flere anledninger når enten Bergensbanen eller Sørlandsbanen har vært stengt. Da har det vært mulig å sende trailere med tog på den togstrekningen som er åpen, for så å sende dem videre med Fjord Lines skip.

Powered by Labrador CMS