Flåtefornyelse:
Hovedfunnene i rapporten
Gjennomsnittsalderen på et norsk nærskipsfartsskip er 24,5 år. Hvis det var mer lønnsomhet i bransjen, ville rederne sannsynligvis også ha råd til fornye flåten oftere enn de gjør. Med moderne skip, tjener alle - også miljøet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tilstandsbeskrivelse
- Analysen viser at det i 2017-2018 var om lag 400 nærskipsfartøy med norsk majoritetseierskap, som gikk i norske farvann. 60 prosent av disse var stykkgodsskip, mens 18 prosent var kjemikalietankere.
- Gjennomsnittsalderen på skipene i den definerte nærskipspopulasjonen er 24,5 år.
- Stykkgodsskip, som det er desidert flest av, ligger nær gjennomsnittsalderen for nærskipsfartsskipene som helhet. Oljetankere og multipurpose-fartøyer har høyest gjennomsnittsalder, mens gasstankere og RoRo lasteskip har lavest.
Rederienes planer om flåtefornyelse
- En svært høy andel av rederiene har planer om flåtefornyelse.
- Kun 18 prosent av rederiene har ikke planer om fornyelse.
- Rederiene legger i stor grad opp til å gå over til mer miljø- og klimavennlig fremdriftsteknologi.
- Tre fjerdedeler legger opp til å fornye i form av hybridteknologi.
- Kun 18 prosent legger opp til å fornye ved å bruke konvensjonell diesel.
Rederienes finansielle evne til flåtefornyelse
- Lønnsomheten i nærskipsfartsrederiene er svak.
- Gjennomsnittlig årlig egenkapitalrentabilitet var på knappe fire prosent for perioden 2003 til 2018.
- Intervjuer med banker foretatt i analysen viser at bankene nå legger betydelig vekt på klimarisiko ved tildeling av lån.
- Egenkapitalsituasjonen for gjennomsnittet av nærskipsfartsrederier er så svak at bankene ikke ønsker å utstede lån, og når det er tilfellet, vil det heller ikke være aktuelt for de offentlige virkemiddelaktørene.
Tre tiltak for å fornye flåten
- Innføre høyere avgift på landtransport.
- Øke offentlig finansiering for flåtefornyelse.
- Innføre utslippskrav for sjøtransport.
Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å
- Etablere et CO2-fond for skipsfarten uten å forverre konkurransevilkårene for skipsfarten sammenlignet med andre transportformer. Støtten brukes til å stimulere klimavennlige hybridløsninger for innenlands, grønn nærskipsfart basert på elektrisitet og naturgass.
- Øke rammene for maritime klimatiltak og teknologiutvikling – f.eks. gjennom ENOVA – dette som ledd i oppfølgingen av handlingsplan for grønn skipsfart.
- Etablere virkemidler for utvikling og innfasing av lavutslippsfartøy, som elektriske, hybrid og biogassfartøy og hydrogen som energibærer.
- Utrede avgiftsfritak på hybrid og helelektriske skip etter modell fra elbilordningen.
- Bruke offentlige innkjøp som redskap til å stimulere til norsk grønn teknologiutvikling, og ved offentlige anskaffelser inkludere krav om HMS og arbeidsforhold i anbudet.
- Skape trygge og forutsigbare rammebetingelser for karbonfangst og lagring.
Styrke Norges grønne konkurransekraft ved å legge til rette for industriklynger som bidrar til å utvikle ny klimateknologi - bl.a. gjennom å styrke miljøteknologiordningen og Enova. - Gjeninnføre, eller kompensere fullt ut, fritaket for CO2-avgift på naturgass og LPG for godsog passasjertransport i innenrikssjøfart, samt for offshorefartøy, samt etablere infrastruktur for bunkring og satse på LNG som kjerneteknologi i overgangen mot nullutslippssamfunnet.
Les hele rapporten til Menon Economics her.