FLÅTE: Carlos Jacobsen er varebilsjef for 170 elektriske varebiler i Posten Norge AS.
Foto: Fredrik Saugstad
Har 60 E-Transit – nå kutter de i antall reservebiler
NOREFJELL: Bildriftsansvarlig i Posten Norge Oslo trekker frem to ting han setter ekstra pris på med elektriske varebiler etter mange års erfaring.
Varebiler i Posten Norge:
Totalt hadde Posten Norge AS 1966 elektriske varebiler i 2023.
Carlos Jacobsen, bilansvarlig
for varebilene i Posten Norge AS har over gjennomsnittlig erfaring med elektriske varebiler.
I Postens varebilstall i Oslo varebil som kun er EL-varebiler står det 24 stk. Mercedes-Benz E-Sprintere, 70 Maxus e-Deliver 9 og 57 Ford E-Transit, 3 Fiat E-Ducato, 1 VW E-Crafter (i skrivende stund). Han forteller A&T at både flåtestyring og kvaliteten på E-Transitene er gode argumenter for Fordene så langt.
– Nå kutter vi ned på antall biler fordi vi trenger ikke like mange reservebiler, forklarer Jacobsen.
Posten startet tidlig (november 2017) med varelevering med store elektriske varebiler og han beskriver en bratt lærekurve hvor det flere ganger har endt med ompakking mellom biler fordi de ikke hadde nok rekkevidde eller at bilene stoppet av andre årsaker.
– Hovedårsaken var nok at brukere ikke var bevisst på forbruk
av strøm og 12V batteri som ikke ble ladet nok ved parkering/lossing og lasting.
Dette er nå bevisst gjort og fungerer bra, forklarer han.
En utfordring var også at de første utgavene ikke
hadde aktivert batterivarmer og av den grunn ikke tok til seg lading. For små ladestasjoner (2,8 kWt) ble også en utfordring når
bilene fikk batterivarmer som endte opp med å ta all strømmen (2-4 kWt) og at varebilen ikke tok til seg lading.
– Med dagens løsning så har vi god kontroll på bilene våre.
Men på grunn av økonomi så prøver vi å få brukt varebilene på to skift, legger han til.
Mye styr
– Det var mye styr med biler som ikke hadde strøm til det andre skiftet, det kunne skje to til tre ganger hver kveld, noe som endte med ompakking av biler uten i felt, ekstra bil og sjåfør og bergingsbil, forklarer Jacobsen.
Fords flåtestyring
Mars 2024 startet Posten med kontroll og oversikt av sine Ford E-Transit med Ford Telematics Pro. Med dette dashbordet kan de se gjenstående rekkevidde og
tilstand til kjøretøyet direkte.
– Da kan vi planlegge riktig bil til neste skift for å treffe
på rekkevidde, forklarer Jacobsen.
Samtidig kan Posten legge inn varsel når det er fare for at
bilen går tom for strøm. Ved tekniske
feil ute i drift vil han også få opp feilkode som Røhne Selmer også har tilgang
på. Dan kan problemet løses med servicebil eller over nett.
Styrer forvarming
Forvarming alle varebilene i vintervær styres også fra
dashbord. Dette øker rekkevidde med opptil 30 km som er viktig når bilene
brukes gjennom to skift fra klokken 07.30-22.00.
Om du styrer en flåte biler trenger du informasjon, for
eksempel tilstand på biler, rekkevidde og eventuelle service-behov. Posten har
nå tatt i bruk Ford Pro sin E-Telematics på sin Transit-flåte, men systemet
tillater også oppkopling av andre merker.
– Vi har gjort alt dette manuelt tidligere for å få
oversikt, forklarer han og er godt fornøyd av systemet som allerede er oppe og
går.
61 biler koblet opp
Med ansvar for 170 elektriske varebiler beskriver han flåtestyringen som en vanvittig besparelse. Til nå er 61 biler koblet opp i systemet.
Nå har de bestilt systemet for 60 stk. Maxus EV9 i tillegg.
– Å se oversikt over lading og batteri i sanntid er et stort pluss, forsikrer han om.
Bare det at dekktrykket kan overvåkes på bilene kan spare Posten for punkteringer, ompakking og bilberg. Jacobsen beskriver det som en stor fordel, forståelig nok.
Å kunne følge med på "gjettometeret" på de elektriske varebilene gir også mulighet til å se hvilke sjåfører som kjører godt økonomisk, men det er et "men" her.
På grunn av GDPR (General Data Protection Regulation) kan
han ikke aktivere dette. Posten skal først løse
dette ved godkjenning av de ansatte. Systemet til Ford gir også mulighet til å skru av
GPS-sporingen om det skulle være ønskelig.
– Jeg kan også gå inn å se CO₂-utslippet på flåten og det er
faktisk aktuelt for noen oppdragsgivere å spørre etter, avslutter han.
2000 biler
– I Norge er det nå 2000 biler med flåtestyring koblet opp gjennom Ford Pro, forteller Asgeir Nordeng, salgsdirektør i Ford Motor Norge AS.
I tillegg har alle Forder installert modem etter 2019.
Ford E-Telematics
Live batteri status for rekkevidde og varsler om rekkevidde og lavt batteri
Visuell rekkevidde for kjøretøyet ( i live-kart ved lavt batteri)
Oversikt over ladestasjoner i kart
EV-spesifikke ikoner
Kjøretøy ladestatus - kjøretøy som ikke lader sender varsel
Hjemmelade-refusjon
Ladeinnsikt rapporter
Forhåndsvarming