100.000 sammenkoblede Scania-er
I desember solgte Scania sin 100.000 lastebil med tilkoblet Scanias Fleet Management-systemer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det sveitsiske transportselskapet Emil Eggers AG fikk overlevert jubileumslastebilen, som var den 100.000 lastebilen med aktiv tilknytning til Scanias overvåkningssystem.
- Denne utviklingen har nå tatt av skikkelig. Disse tjenestene har vært tilgjengelige på markedet i noen år nå, og vi har nådd den mengden som trengs for å drive utviklingen videre. For øyeblikket velger 95 prosent av kundene våre å akseptere tilbudet om å knytte seg til tjenesten, og vårt mål om 100 prosent er definitivt innen rekkevidde, sier Mattias Lundholm, sjef for Scania Connected Services.
Scanias system har vært på markedet siden 2011, og alle nye Scania-biler i Europa og i flere andre markeder har systemet innebygget som standard. Alt kunden trenger å gjøre er å si ja til å kobles opp mot Scanias-systemer.
De to mest benyttede systemene heter Remote Diagnostics og Driver Coaching. Når kundene ønsker det kan Scania-verksteder analysere mange ulike parametere i en lastebils lagrede data, og komme med tips som både kan forbedre oppetiden og økonomien på lastebilen.
- Diver Coaching er et annet viktig redskap basert på bærekraft-prinsipper. Det forbedrer våre kunders fortjeneste og forbedrer samtidig trafikksikkerheten. Gjennom aktiv tilbakemelding til sjåfører, overvåking av drivstofforbruket og hvordan de bruker kjøretøyet i det daglige, kan man oppnå en rekke fordeler. Dette vil vises på kundenes bunnlinje og også gjennom redusert bruk av ressurser, sier Lundholm.
Disse basistjenestene er gratis for Scanias kunder, men det finnes også tilleggstjenester. Blant annet kan posisjoneringsdata vises på lastebileierens skjermer og man kan få automatisk tilgang til data fra bilens fartsskriver.