Vil forenkle flåtestyring og lading i hele verden
Det siste året har Torbjørn G. Krøvel reist rundt i Norge og signert store kontrakter. Nå har Saga Tenix vekstambisjoner internasjonalt.
Saga Tenix har siden 2012 har levert smarte løsninger for
busser og lastebiler. Mer enn én av fire busser i Norge har Tenix om bord, og
mer enn 3000 kjøretøy bruker selskapets systemer i Norge, Sverige og Nederland.
– Vi har hatt betydelig vekst de siste årene, og har en ordrereserve på over 50 millioner kroner, forteller Torbjørn G. Krøvel, administrerende direktør i Saga Tenix.
Selskapet leverer flåtestyringssystemer, ladeløsninger, fartsskriverdata, sjåføroppfølging og andre smarte løsninger til buss og tungtransport.
– Med Tenix får operatørene en komplett løsning som ikke bare erstatter flere separate systemer, men som også gjør driften mer effektiv og kostnadseffektiv. Løsningene er sånn sett bra for virksomhetenes lommebok, men ikke minst for miljøet, forklarer Krøvel.
Ny avdeling i UK
I dag har selskapet kunder i Norge, Sverige og Nederland, og kontorer i Bergen, Oslo og Polen. Nylig åpnet de også et nytt kontor i Storbritannia og ansatte David Rooney som salgsdirektør for Storbritannia og Irland
– Vi har i dag rundt 20 årsverk, og satser på å doble dette i årene som kommer, sier Krøvel.
Det er buss-bransjen som har vært de største kundene, men med elektrifiseringen også av tungtransporten – både i Norge og internasjonalt – satser Krøvel & Co nå stort.
– Norge leder an globalt i elektrifiseringen av busser og tilhørende infrastruktur. Vi ser nå at andre land også begynner å elektrifisere flåten, og Saga Tenix sine systemer og løsninger er avgjørende for å lykkes med elektrifiseringen. Dette kommer nå også etter innen tungtransport, sier Krøvel.
Elektrisk planlegging
Saga Tenix’ systemer tilbyr en uavhengig totalstyring av ladingen til en kjøretøyflåte, forteller Krøvel.
– Det å gå fra diesel til elektrisitet krever litt bedre planlegging. De vi har snakket med i lastebilbransjen sliter ofte med tre, fire, eller fem systemer for ulike deler av driften. Vi leverer alt i ett system, sier Krøvel.
For å planlegge lading, bruker Saga Tenix en lang rekke parametere. Alt fra ruter og leveringspunkter til være, dekktrykk og tilgjengelige ladepunkter – og henter også informasjon fra fartsskriversystemet til kjøretøyet.
– Det vi gjør allerede i dag, er at vi har et system som er koblet opp mot logistikksystemet til busser. Da vet vi hvor langt og hvor bussen skal kjøre. Da kobler vi oss opp mot både laderen og bilen, så bruker vi maskinlæring for å sikre at akkurat det kjøretøyet får det den skal, nå den skal. Det samme kan vi gjøre innen tungtransport, sier Krøvel.
Saga Tenix’ løsninger består av Tenix Fleet, Tenix Charge og Tenix Maintenance. Tenix Charge er naturligvis systemet som sørger for god ladelogistikk. Systemet er merkeleverandøruavhengig og kan per nå brukes med over 28 forskjellige ladere og 12 kjøretøymerker. Løsningen integreres med andre planleggings- og styringssystemer, og benytter data fra Nordpool for å optimalisere ladingen basert på strømpriser, opplyser Saga Tenix.