Hver femte «bil» på veien er en godstransport
ARENDAL: Tungtrafikken øker mer enn personbiltrafikken i alle sentrale trafikkårer, konkluderer en rapport som ble presentert nylig.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Gods på vei øker sterkt, jernbanen taper markedsandeler og andelen sjøtransport er omtrent stabil. Det er noen av funnene i en rapport Flowchange har utarbeidet for Samarbeidsalliansen Oslo-regionen.
Geir Berg i Flowchange påpekte under fremleggingen at det ikke har vært noe trendbrudd på 2000-tallet i transportmiddelfordelingen og at det mangler en masterplan i Oslo-regionen for hvordan forventet trafikkvekst mot 2030 skal møtes.
Rapporten fra Berg og Flowchange ble lagt frem under Arendalsuka hvor Samarbeidsalliansen Oslo-regionen, en paraplyorganisasjon for fem fylkeskommuner og 83 kommuner på Østlandet, presenterte de foreløpige konklusjonene med en rekke regionale politikere til stede:
Hver femte «bil» på veien er en godsbil, målt etter kjørelengde. I Oslo og Akershus er det ca. 4000 lagerbygninger til vareforsyningsformål. Det er flere utfordringer for næringslivet i regionen.
Rapporten viser videre at tungtrafikken øker mer enn personbiltrafikken i alle sentrale trafikkårer. Målet om godsoverføring til skip og tog blir ikke nådd uten nye tiltak. Samtidig vil det ta tid før kjøretøyparken i bred skala kan konvertere til nye energibærere med lavere Co₂-utslipp.
Politikerne i Arendal var enige om at næringslivets transporter må høyere på dagsordenen. Gods og logistikk bør sterkere inn i byvekstavtalene.
Oslo-regionen vil nå legge press på at Viken fylkeskommune tar initiativ til en helhetlig plan i forbindelse med kommende planstrategi.