Flylogistikk på Gardermoen
Gardermoen er en av landets største anleggsplasser om dagen. Det gir store logistikkutfordringer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ved Oslo Lufthavn parkeres over 800 fly i døgnet på det som i øyeblikket er en av landets største anleggsplasser.
80 meter over bakken og med utsikt så langt øyet rekker sitter trafikkplanleggerne ved Oslo Lufthavn. Fra operatørplassene sine har de en betydelig finger med i spillet når du og jeg reiser eller ankommer lufthavnen. I de travleste periodene skal over 30 fly i timen bli anvist parkeringsplass. Og helst skal det gjøres på en slik måte at de selskapene som håndterer bagasjen vår kan gjøre denne jobben så raskt som mulig. Det byr på logistikkutfordringer – særlig når det bygges en ny terminal på landets hovedflyplass.
-Anleggsarbeidene medfører noe færre oppstillingsplasser, mer bussing og andre restriksjoner gjør jobben vår litt mer krevende. Men vi jobber tett sammen med handlingselskapene (de som håndterer bagasjen og passasjerene på lufthavnene) for å finne de beste løsningene i anleggsperioden, forteller seksjonsleder for flyparkringen, Tomas Eriksson.
Fra sin posisjon i etasjen under flygeledelsen i tårnet beslutter trafikkplanleggerne hvilken parkeringsplass flyet får når det ankommer lufthavnen. Så går denne informasjonen via flygeledelsen til cockpit. Men trafikkplanleggerne har ikke bare ansvar for flyparkeringen. De sørger også for at det gis riktig informasjon om gate både på de store tavlene i avgangsterminalen og de små skjermene ved gatene.
-Noen ganger må vi endre gate for å få kabalen til å gå opp. Vi skjønner at det kan oppleves frustrerende for passasjerer og selskapene som skal håndtere bagasjen, men i de fleste tilfeller har endringen en naturlig årsak, forteller trafikkplanlegger Bjørg Trøgstadberget.
De vanligste årsakene til at du må bytte gate er at et fly lander tidligere enn ventet, eller at fly blir forsinket ut fra gate.
21 personer
I alt er det 21 trafikkplanleggere på Oslo Lufthavn. På dagtid, som strekker seg fra syv om morgenen til halv elleve på kvelden, er det til en hver tid tre personer på skiftet – og på natta to. De fleste trafikkplanleggerne har bakgrunn fra lufttrafikktjeneste eller handlingselskaper.
-Det er en fordel av man er kjent med logistikken ved en lufthavn, opplyser Eriksson.
På spørsmål om det hender at fly kjører inn på feil parkeringsplass eller gate, smiler han.
-Det skjer, men ikke ofte.