Styrker posisjonen med SAS Cargo-bygget
Schenker har fått SAS Cargo-bygget på Gardermoen som base og styrker dermed posisjonen som ledende innen lokal og global flyfrakt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Schenkers Gardermoen-avdeling er nå plassert midt i smørøyet mellom rullebanene, med terminaler, flyselskaper og GSA som nærmeste naboer.
Selskapet har også ansatt Tommy Sjøvik i nyopprettet nasjonal stilling som General Cargo Manager.
Ifølge Schenkers «fly-sjef» (Head of Air Freight), Morten Würgler, bidrar grepet på Gardermoen til betydelig styrking av selskapets totale fly-produkt.
Midt i smørøyet
– Hvorfor dette grepet, Würgler?
- Jeg vil understreke at vi nå sitter midt i smørøyet mellom rullebanene, med terminaler, flyselskaper og GSA som nærmeste naboer. Men etter at pandemien var i gang, ultimo Mars, besluttet vi i Schenker avd. Gardermoen å satse på fremtiden, sier Schenkers «fly-sjef» til Mtlogistikk og fortsetter:
- Etter å ha vokst ut av eksisterende lokaler i Bragesveg etter 13 år, ønsket vi å skape et nytt og fremtidsrettet miljø med nær tilknytning til vår virksomhet. I sommer overtok vi derfor og totalrenoverte 800 kvadratmeter i SAS Cargo-bygget, forteller Würgler.
20 års flyfrakt-erfaring
I november tiltrådte Tommy Sjøvik i stillingen som General Cargo Manager.
Med over 20 års flyfrakt-erfaring, fra blant annet TNT og senest som operasjonelt ansvarlig for Jetpak i Norge, er han godt rustet til å møte Schenkers flyfrakt-utfordringer på Gardermoen.
Sjøvik har også før han startet i det kommersielle marked, logistikk-erfaring og ledelse fra forsvaret og i NATO.
- Ansettelsen av Sjøvik bidrar til å styrke vår posisjon innen general cargo, øke fokus og sikre fremtidig vekst sammen med salg i henhold til våre hårete ambisjoner, sier Würgler.
I Norge har Schenker tre flyavdelinger med kontor på Gardermoen, Trondheim og Bergen.
- Våre kompetente team brenner for å levere markedets beste service til våre kunder. Med på laget har Tommy et godt og etablert flyfraktteam, samt salgsstøtte fra vår ressursfulle markedsavdeling på over 50 ansatte, sier Schenkers «fly-sjef» som understreker at han og teamet har opplevd et turbulent, men særdeles spennende 2020.
– Gode logistikkløsninger
– Vi har imidlertid kommet styrket gjennom dette året, takket være gode logistikk-løsninger og god tilgang på kapasitet, via vårt globale nettverk. Nå ser vi frem til å ta fatt på 2021, sier Würgler.
Han understreker betydningen av en sterk posisjon innen fly-logistikken for å møte den enorme eksportveksten av sjømat som for lengst har vokst til en milliardindustri.
- Norsk sjømat har blitt en viktig inntektskilde for flyene, særlig på langdistanse, sier Würgler.