Foodora har ansatt Prashant Søegaard fra Meta som leveringsselskapets nye administrerende direktør.

Fra Meta til Foodora Norge

Prashant Søegaard fra Meta ny administrerende direktør i Foodora Norge.

Søegaard tar over etter Elisabeth Myhre som har begynt leder for mennesker og merkevare i Vipps MobilePay.

Søegaard er diplomatsønn og er født i India, vokst opp i Norge, Kenya og Tanzania. Etter å ha jobbet for Google og ledet Metas nordiske SMB-avdeling, har han flyttet hjem til Norge. De siste ti årene har han jobbet for Google og Meta i Irland, men tar nå med seg sin polske kone og to små sønner til Norge.

Ifølge Søegaard er Foodora nå i ferd med å bli et voksent selskap, en prosess som medfører endringer.

 - Foodora gikk gjennom en ikke så uvanlig startup-fase, men så ble det skutt inn i en pandemidrevet skaleringsfase med vekst i rakettfart. Tidvis var det opp mot 300 prosent vekst, før man møtte på en dyrtid, forteller Søegaard.

Nå og fremover skal man få se et annerledes og mer voksent Foodora. Dette nye selskapet oppsummerer Søegaard i en setning: Et selskap som leverer alt til alle, overalt.

Foodora-sjefen snakker om multivertikaler, småbyer og nye prisstrategier, men høyt på ønskelista står et samarbeid med en eller flere av de store dagligvarekjedene.

- At Foodora skal levere alt handler om å få et ordentlig feste på flere av beina selskapet står på, og da er dagligvare veldig interessant. I Sverige leverer Foodora fra mer enn 100 ICA-butikker og i Finland har vi signert avtale med en av de to store dagligvarekjedene, så erfaringen er der, sier han.

Å levere til alle, overalt, kommer med endringer som allerede er i gang, ifølge Søegaard.

- Jeg tror mange fortsatt forbinder Foodora med kidsa på Grünerløkka i Oslo, men det stemmer ikke lengre, forteller han, og viser til at de leverer til mer enn 40 byer fra Tromsø til Kristiansand. 

Med søsterselskap i over 70 land og et av verdens største matleveringsselskaper, Deliveryi Hero, i ryggen er ambisjonene høye.

- I både Sverige og Finland er Foodora i over 100 byer. Det er ikke gitt at vi vil gjøre det samme her, men på bare 6 måneder har Foodora åpnet i over 10 nye byer, deriblant Klepp, Bryne og Elverum. Det er på tide å legge tanken på Foodora som kun et storbyfenomen død, sier Søegaard. 

Powered by Labrador CMS