HELT NY: Det er svært få overlappende komponenter mellom den nye og den utgående modellen.

Helt ny Ford Transit Custom

LOMMEL/BELGIA: Endelig har vi fått hoppe inn bak rattet på nye Transit Custom. Denne kommer nå for første gang med 4x4, diesel, bensin/hybrid og ikke minst elektrisk drivlinje.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

eTRANSIT CUSTOM: Denne kommer neste år. Dessverre får vi ikke skrive noe om hvordan bilen er å kjøre, men den har samme styring og understell som de andre nye modellene.
ULIKE: Speilene er forskjellige fra på høyre og venstre side. Det høyre er større og gir bedre oversikt i blindsoner.

Ford Transit Custom har vært Europas mestselgende ettonns varebil siden 2015. Når den nå kommer i en helt ny versjon, så er det på en helt ny plattform, som er spesialutviklet for å kunne benyttes med ulike drivlinjer og energikilder. Her kan man få forhjuls-, bakhjuls- og all-hjulsdrift. Tør vi tippe at Norges versjonene blir 4x4, som nå bygges direkte på samlebåndet samt den batterielektriske. 

Custom-familien har vokst med flere ulike varianter. Vare-, kombi-, dobbelcabin og personbil fines allerede, men nå utvides familien med to nye varianter, en campingversjon og en spennende multi-cab. Multi-cab er en variant hvor man kan få ulike seteløsninger med en skillevegg som gir full-lengde i varerommet og inntil fem seter inntil tre i forsetet og inntil to i andre sete rad.

UAVHENGIG: Med den nye uavhengige bakfjæringen har Ford tatt Custom opplevelsen til nye høyder.

Lettere plattform

Den nye plattformen er 100 kilo lettere enn på den utgående versjonen. Samtidig er den 30 prosent stivere og luftmotstanden er inntil 13 prosent lavere, noe som alt er bra for drivstofforbruket. Bilen får også en totalhøyde som er under to meter, litt avhengig av de ulike versjonene. Blant annet er 4x4-varianten hevet cirka 10 mm. Selv om man nå har en plattform som har plass til en batteripakke, er gulvet i varerommet senket med 15 mm, for enklere lasting og lossing.

En av løsningene for å få til fleksibiliteten mellom ulike drivlinjer er den nye uavhengige bakhjuls-fjæringen. Her har Ford virkelig truffet spikeren på hodet. Vi kjørte bilen både med og uten last, og i begge tilfellene var den som en drøm. Kjøringen foregikk i Belgia og det er ikke uten grunn at brostein nedover i Europa kalles «Belgian blocks». Den uavhengige fjæringen var som skapt for det underlaget.

Drivlinjene

NYTT: Interiøret er også helt nytt. Foran føreren sitter en 12 tommers skjerm for instrumentering. I en vinkel mot føreren sitte en 13 tommers touch-skjerm som har Ford SYNK 4 med flere nye digitale løsninger fra Ford PRO.
UNDER PANSERET: i den elektriske utgaven er det relativt romslig. Bilen kommer med to motoralternativ på 100 og 160 kW

Custom kommer først i utgaver med forbrenningsmotorer, her skal det være biler på plass i Norge i november. Motoren er en 2-liters EcoBlue dieselmotor-serie med versjoner på 110, 136, 150 og 170 hk. Motorene er forbedret sammenlignet med tidligere varianter og har redusert drivstofforbruket og CO₂-utslippene er ned med nesten seks prosent. De tre minste motorene leveres med en 6-trinns manuell girkasse. Disse kan også leveres med mLSD-differensialen som vil øke fremkommeligheten under vriene føreforhold. De to kraftigste motorene kan leveres med en 8-trinns automatgirkasse og vil bli tilgjengelig som forhjulsdrevne versjoner eller med firehjulsdrift. Med dieselmotor har Custom inntil 2,8-tonns hengerkapasitet. 4x4-systemet fordeler dreiemoment mellom akslene via en elektronisk kontrollert kopling. Denne endrer kraft-fordelingen på under 20 millisekunder.

Det nye Plug-In Hybrid-systemet har en 2,5-liters Atkinson-bensinmotor med et 11,8 kWh (utnyttbart) batteri. Kombineres bensin og elektromotoren har man en effekt på 232 hk, elektrisk rekkevidde er inntil 56 km. I tillegg kan man få Fords Pro Power som er et 2,3 kW strømuttak Den nye drivlinjen ligner den som brukes av Ford Kuga Plug-In og støttes av Ford Pro Chargings-ladeløsninger. Hybriden får produksjonsstart i løpet av første kvartal 2024, med leveranser på vårparten.

Batterielektrisk

I løpet av første halvår 2024 kommer den helelektriske versjonen. Denne kommer med ett batteri med 64 kWt utnyttbar kapasitet. Det er nok til å gi bilen inntil 337 kilometers rekkevidde. Den støtter 125 kW DC og 11 kW AC lading. Det betyr at man kan få inntil 82 kilometers rekkevidde på 10 minutter.

Ford vil levere eTransit Custom med to motoralternativer, en 100 kW motor og en 160 kW motor. Bilen får varmepumpe som standard, noe som gir bedre utnyttelse av batterikapasiteten på vinterstid. En annen detalj som blir populært i Norge er hengerkapasiteten. Den er på hele 2,3 tonn med elmotoren.

Alle drivlinjer har mulighet til å velge ulike kjøremodus som eksempelvis Eco og taue/trekke. Versjonene med batteripakker får også Fords ProPower med 2,3 kW uttak, som gjør det mulig å benytte elektroverktøy eller annet som krever strøm rett til bilen.

Lasteegenskaper

Custom kommer i L1 og L2 og med tillatte totalvekter på 2,8, 3,0 og 3,2-tonn med varerom mellom 5,8 og 9 m³ og en nyttelast på inntil 1350 kilo. Med løsningen for last under passasjersetet kan man laste gjenstander inntil 3450 mm i bilen.

I sidedørsåpningen, som er hele 1030 mm bred er det også et nytt integrert trinn for enklere innsteg.

Kjøreegenskaper

Vi har allerede røpet at den nye uavhengige bakakselen var en drøm på dårlig vei. Den gir også bilen en leken og personbilaktig kjørefølelse. Et annet punkt som vi virkelig likte var den nye styringen. Uansett hvor mange humper eller hvor dype hull vi kjørte forhjulene ned i så kjentes det ikke noe slag eller drag i rattet. Faktisk så lurte vi en stund på om det var «steer by wire»-teknologi, men det viste seg at ingeniørene hadde sørget for meget god demping i styresystemet.

Leveringsassistent

Delivery Assist utfører automatisk en rekke handlinger når sjåføren stopper for levering eller henting: Aktiverer (elektronisk) parkeringsbrems, slår automatisk på varsellysene, slår av motoren, åpner sidedøren og låser kjøretøyet så snart føreren beveger seg bort. Alt dette kan velges avhengig av førerens preferanser. Delivery Assist sparer inntil 20 sekunder ved hvert stopp, og sjåføren slipper en rekke unødvendige handlinger.

Powered by Labrador CMS