Juryformann Gianenrico Griffini (nr. tre fra venstre) delte ut prisen International Truck of The Year til representanter for Ford Otosan. Nummer fire fra venstre er nestleder i Ford Otosan, Lisa Tresigne-King. Nummer fem fra venstre er leder i Ford Otosan, Haydar Yenigun

Ford F-Max til topps

TRUCK OF THE YEAR 2019: Tyrkiske Ford Otosan med sin nye trekkvogn kunne heve trofeet under pressedagen på IAA.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prisen ble overrakt til Haydar Yenigün, Ford Otosan General Manager.

Med hele 126 poeng vant Ford over Scanias L&P series (74 poeng) og Volvo LNG-motorer som fikk (56 poeng).

Lastebilen som til nå har vært navnløs har fått modellnavnet F-Max. Dette henspeiler til Fords bilmodeller S-Max, C-Max og B-Max samt til den velkjente F-serien Ford har på små lastebiler og pickuper.

Drivlinjen i F-Max som inkluderer Eco-Roll, adaptiv Cruisekontroll og Prediktiv Cruicekontroll imponerte juryen. Like imponerende var stillheten i den sekssylindrede 12,7 liters Ford Ecotorq-motoren som yter 500 hk.

Praktisk: En god arbeidsplass.

Kombinert med ZFs Traxon 12-trinns automatiserte girkasse bød det på en god kjøreopplevelse.

VANT: Ford vinner Truck of the Year med sin største trekkvogn noen sinne. Bilen skal bane vei for Ford Trucks i hele Europa. Når bilen eventuelt får en norsk importør/forhandler gjenstår å se.

Den helt nye og store hytta fra Ford var også meget bra og hadde en funksjonell layout. Flatt gulv, 2,5 meters bredde og 2,16 meters høyde. En helt ny hylleløsning slik som man finner på fly og masse oppbevaringsmuligheter innenfor førerens rekkevidde sørger for et godt arbeidsmiljø. Instrumentpanelet er velorganisert og brukervennlig.

HEV: Den brede køya har også en hevefunksjon som gjør det mer behagelig å ligge å se på tv eller lese.

Juryformann Gianenrico Griffini uttalte at introduksjonen av denne nye trekkvognen fra Ford Trucks kan bli en betydelig og synlig ny aktør i langtransportmarkedet.

Det at bilens software vil kunne bli oppdatert «on the fly» på same måte som Tesla er kjent for, vil også være en stor fordel for eierne. Dette forutsetter at bilen er oppkoblet, noe som er gratis de to første årene. Deretter vil eieren bli belastet for trafikken.

Dessverre vil det nok vare en stund før vi får se disse med norske skilter. Salget starter i Tyrkia, deretter i de europeiske landene de allerede er representert, så de store markedene i Mellom-Europa. Innen utgangen av 2018 vil 41 land ha bilen og i løpet av 2020 står ytterligere 10 land på listen. Norge er ikke et av disse landene.

Norsk jurymedlem er Torbjørn Eriksen i Anlegg&Transport og Moderne Transport.

Powered by Labrador CMS