FORD MOTOR NORGE: Fra venstre ser vi Asgeir Noreng (salgsdirektør), Anne Sønsteby (informasjonsdirektør) og Espen Markussen (salgssjef nytekjøretøy).

Sikter på å bli nummer én i 2025

Ford ligger på andreplass på varebilstatistikken så langt – det har de tenkt å gjøre noe med.

Ford Motor Norge pratet om "the big bang" i 2012 da samtlige nyttekjøretøy ble oppdatert og nå prates det om enda et stort smell i positiv forstand. 

– Nå er alle nyttekjøretøyene fra Ford oppgradert igjen, forteller Asgeir Noreng, salgsdirektør i Ford Motor Norge.

I Europa hadde Fords nyttekjøretøy en markedsandel på 19,6 prosent, ifølge Ford. De forteller også om en volumvekst på 75 prosent i forhold til året før.

I det norske markedet er det også gode tall med 16 prosent markedsandel på nyttekjøretøy. De beste månedene har vært mai, juni, august og september.

Med god vind i seilene tør de å være ganske optimistiske for neste års salg, antakelig med god grunn.

Skal bli størst

– Ford skal være størst på nyttekjøretøy allerede neste år, sier salgssjefen for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Så langt i 2024 (til og med 10. november) ligger Ford på andreplass på statistikken over varebilregistreringer (batterielektrisk og forbrenningsmotor) med 4732 registreringer mens Volkswagen ligger på topp med 8287 registreringer.

Transit Custom på toppen

Det er et stykke opp med andre ord. Men nå skjer det ting sier Ford-folket.

For andre måned på rad ble Fords nye generasjon Transit Custom den mest solgte varebilen i Norge i oktober. Det ble den også i mai måned i år. Nå er også de første helelektriske variantene av bestselgeren å se på norske veier og der "strømmer" bestillingene inn.

I løpet av oktober ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken solgt 306 Ford Transit Custom og E-Transit Custom i Norge. Med det topper den listen over solgte varebiler denne måneden. Det samme gjorde den også i september og i mai i år. Totalt i år er det registrert 2298 Transit Custom i Norge.

Så langt i år er dette den tredje mest solgte varebilen i Norge etter VW Transport og ID. Buzz Cargo.

Det er nok særlig når salget og registreringene av E-Transit Custom kommer i gang at Ford venter å gjøre et byks. I tillegg kommer minstemann Transit Courier som elektrisk neste år, også denne har Ford-importøren store forventninger til.

Ford kan skryte av å ha den største bredden av nyttekjøretøy for tiden. Og neste år vil de stille ekstra sterkt i nesten alle klassene av varebiler hvor kundene kan velge mellom forbrenningsmotorer og batterielektrisk. (Transit Connect vil bli tilbudt som diesel og plugin hybrid, men ikke som helelektrisk.)

– Vi har aldri kunnet tilby så mange varianter som passer så perfekt for det norske markedet som nå. Nå har vi også åpnet for bestilling av den kompakte elektriske varebilen E-Transit Courier, en varebil vi vet mange har ventet på, sier Espen Markussen.

Suksess med E-Transit

Ford legger ikke skjul på at de er svært godt fornøyde med E-Transit. Den største elektriske varebilen i paletten sørger for en markedsandel på hele 74 prosent i 2023 og 83 prosent så langt i år (i det helelektriske segmentet av de største varebilene). 

Den elektriske varebilen i 2-tonns klassen blir stort sett registrert som 4,25-tonner, men finnes også som vanlig grønnskilta varebil. Ifølge Ford er det nå levert 1500 E-Transit i Norge om man inkluderer minibusser.

Nå skrus forventningene opp enda et hakk med en oppgradert versjon som heter Extended Range med 40 mils rekkevidde. Denne har produksjonsstart i januar 2025. Både varebil og chassis lanseres med det oppgraderte batteriet og vil være tilgjengelig i versjonene L3 og L4.

Powered by Labrador CMS