Sterk vekst for Ford
Ford registrerte en formidabel vekst i salg av nyttekjøretøy i 2014.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nyttekjøretøymarkedet i Norge falt med fire prosent i 2014. Likevel kunne Ford notere en vekst på hele 46,4 prosent noe som ga en markedsandel på 13,6 prosent.
Sist Ford hadde en så stor andel av nyttekjøretøymarkedet i Norge var i 1980, opplyser Ford Motor Norge i en pressemelding. Volummessig ble det registrert 4031 Ford nyttekjøretøy, et tall som bare er overgått en gang i historien, i 2007.
Selv om alle deler av sortimentet noterte seg for vekst, var det spesielt nye Ford Transit Connect som var en hit, med økning på 125 prosent fra året før.
På europeisk basis økte Fords nyttekjøretøysalg med 21%. Det økte markedsandelen med 1,4%-poeng til 11,4%, som er merkets høyeste markedsandel på nyttekjøretøy siden 1997.
- Mye av forklaringen på disse resultatene er at vi på kort tid har fornyet praktisk talt hele nyttekjøretøyprogrammet og forsterket det med flere helt nye modeller. Resultatet er at vi i dag har markedets mest komplette, omfattende og moderne produktutvalg i den delen av markedet hvor Ford konkurrerer, sier Johnny Løvli, salgssjef for nyttekjøretøy hos den norske Ford-importøren.
- Det vi merker er at norsk næringsliv setter stadig strengere krav til sine nyttekjøretøy både med hensyn til funksjonalitet, sikkerhet og økonomi og vi får stor uttelling for den ekstremt fokuserte satsingen Ford i Europa har gjort – og vil gjøre – på nyttekjøretøy.
- Vår målsetting i år er å fortsette veksten, fastslår Løvli.
- Vi kan nå tilby varebiler fra den lille Ford Transit Courier via Ford Transit Connect, Ford Transit Custom og pickupserien Ford Ranger til 2-tonns Ford Transit, som kan leveres både med forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.