Sjåføren får beskjed i displayet om trafikkbildet forover.

Bare grønne lys med Ford

Ford tester nå ut teknologi som gjør at du alltid får grønne lys i lyskryssene.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du har opplevd det selv. Rødt bølge. Ved hvert eneste lyskryss du treffer på, er lyset rødt.

Årlig bruker britiske sjåfører i gjennomsnitt to dager nettopp på å vente på at rødt lys skal bli grønt.

- Som sjåfør er det utrolig irriterende å ende opp med å måtte stoppe for røde lys i hvert eneste lyskryss. Når sjåføren får hjelp til å treffe "en bølge av grønne lys" blir kjøreturen både mer smidig, trafikkflyten blir bedre og utslippet av miljøskadelig CO2 og drivstofforbruket går ned, sier ansvarlig for førerstøttesystemer i Ford Research and Advanced Engineering, Christian Ress.

Selvkjørende bil

I et samarbeid med UK Autodrive, Storbritannias største prosjekt for selvkjørende biler, tester Ford nå ut denne teknologien både på offentlig vei og på lukket bane i Milton Keynes og Coventry. Forsøkene vil strekke seg over en periode på to år.

«Green Light Optimal Speed Advisory», som Ford-teknologien kalles, bruker informasjon fra trafikklysene for å sørge for optimal hastighet for å treffe «en grønt lys-bølge».

Automatiske bremser

Det er en Ford Mondeo hybridvariant som brukes i testforsøket. På denne modellen jobbes det også intenst med nye automatiske bremsesystemer. Disse skal redde deg selv om nedbremsingen skjer over 500 meter foran deg og du med det blotte øyet ikke ser faren.

Teknologier som testes i prosjektet neste år hjelper også bilen med å se kjøretøy som blokkerer veibanen langt foran. Den ser og advarer mot utrykningskjøretøy, og systemet vil automatisk prioritere kjøretøy som kommer inn i kryss uten lysregulering eller skilt.

Tidligere i høst ble det kjent at Ford vil masseprodusere en selvkjørende bil uten verken ratt, bremser eller gasspedal.

Ford satser på å ha den selvkjørende bilen klar i 2021. Den skal produseres i et høyt volum og settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept. 

Powered by Labrador CMS