Ford med gjerrig Connect
Hevder å spare 15.000 kroner i drivstoff i løpet av fire år sammenlignet med konkurrenten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ford lanserer senere i år varebilen Transit Connect, og også 5-seters Torneo Connect og 7-seters Tourneo Grand Connect. Og produsenten har klokkertro på bilene, og spesielt drivstofføkonomien.
Transit Connect-modellene med ECOnetic-spesifikasjoner og 1,6-liters TDCi dieselmotor med 95 HK vil ha klassens laveste drivstofforbruk, med 0,4 liter pr. mil og et CO2-uslipp på 105 gr/km - noe som er 34% lavere enn dagens modell, skriver Ford i en pressemelding. Påstanden om klassens laveste forbruk underbygges med at det oppgitte drivstofforbruket og CO2–utslippet er målt i henhold til tekniske krav og spesifikasjoner i det nyeste EU-direktiv 715/2007.
Og Ford har selvsagt regnet på hvor mye besparelsen vil bety i kroner og øre. 15.000 kroner over en fireårsperiode sammenlignet med VW Caddy 1.2TSI 77kW BlueMotion Technology (147g/km, 0,63 liter/mil).
Kombinert med blant annet reduserte service-, reperasjons- og vedlikeholdskostnader gir dette en betydelig reduksjon av de totale driftskostnadene, skriver Ford.
For Transit Connect-modeller med den prisbelønte 3-sylindrede 1-liters EcoBoost bensinmotoren vil drivstofforbruket være klasseledende med 0,56 liter pr. mil og et CO2-utslipp på 129 g/km.
-1-litersmotoren er perfekt for disse fleksible familiebilene – i form av lave drivstoffkostnader og merkbare høye ytelser, sier Steve Kimber, adm, direktør for Ford Motor Norge.
- Tourneo Connect med 1,0-liters EcoBoost med 100 HK har også en omfattende rekke drivstoffbesparende teknologier, inklusive Auto-Start-Stop, Aktiv grillukker og smart regenerativ lading, forteller Kimber.