Ford inn i kampen om 4x4-kundene
OSLORUNDEN: Når Ford nå for første gang får en fabrikkbygd 4x4 i medium-segmentet, tar de opp kampen med mot MB-Vito som de siste årene har vært markedsleder.
Norge er et 4x4-marked, noe som merkes på registreringsstatistikken. Det er også tydelig at kundene ønsker fabrikkbygde biler og ikke ettermarkeds-konverteringer. I fjor ble det solgt 10.104 mellomstore varebiler i Norge og nesten halvparten av disse hadde firehjulsdrift (5.020). Hele 92 prosent av de firehjulsdrevne var Mercedes Vito (52 %) og Volkswagen Transporter (40 %). Ford rakk å kare seg opp til en andel på 3,5 prosent med denne nye modellen. Nå er salget slutt på den utgående Transporter-modellen, så om du skal ha en 4x4 rett fra samlebåndet, er det Ford og Mercedes som er alternativene, inntil nye Transporter er på plass i starten av 2025.
For Ford må det nå være en gavepakke å endelig kunne konkurrere i hele midtsegmentet som utgjør drøyt en tredjedel av varebilsalget i Norge.
Ford Custom 4x4
Årets varebil i Europa leveres med et bredere utvalg av drivlinjer enn noen gang. Forhjulsdrevne og firehjulsdrevne med fire dieselmotor-alternativer og manuell/automatgirkasse. I tillegg en Plug-in hybrid med en 2,5 liters bensinmotor og mot slutten av året en ren batterielektrisk variant.
Vi har denne gangen kjørt en 170 hesters kort 4x4 i Limited-versjon med førerassistentpakke. Det er første gangen vi kjører nye Custom på norsk jord og bilen oppfyller absolutt forventningene.
Før avreise og lasting kontrollveier vi bilen og oppgitt egenvekt og vekten skiller så lite som snaut 40 kilo, noe som er faktisk er ganske uvanlig. Deretter laster vi 60 prosent av tillatt nyttelast før vi setter kursen rundt Oslo.
Kjøreopplevelsen
Vi setter oss inn i et moderne og komfortabelt førerhus. Her er det enkelt og raskt å få oversikt da det meste av funksjoner befinner seg inne i infotainmentskjermen. Under denne er det noen få knapper, for «hurtigtilgang». Videre er det meste av betjeningen til oppvarming plassert i en rad nederst på skjermen. På førerens venstre side finner vi brytere for lys og lysjustering og i døren knapper for betjening av speil og sidevinduer. Mye kan styres rett fra rattet og gjør betjeningen av funksjonene på skjermene noe enklere og tryggere.
Vi finner oss godt til rette i førersetet, og med god justering av rattet er det enkelt å finne en komfortabel kjørestilling. Bilen har også en utmerket styring som er presis og retningsstabil samtidig som at man har god følelse med underlaget. Ettersom vinteren har bydd på mange temperaturforandringer, er det i hvert fall i mitt distrikt bygd opp tykke islag på småveiene, disse er igjen «utstyrt med» en rekke hull og dype hjulspor. Her kommer virkelig den nye uavhengige fjæringen med spiralfjærer til sin rett. Det var mye mer behagelig å kjøre denne enn min egen personbil over disse humpete gatene.
Den kraftige 170 hk motoren kommer også til sin rett da vi kjørte drivstoffmåling. Opp stigningen kan bilen gå på relativt lave turtall, noe som er med på å holde forbrukstallene nede.
Vi klarte Oslo-runden med et forbruk på 0,76 l/mil mot bilens oppgitte 0,86 l/mil under blandet kjøring. Det på en dag hvor det var 3–4 plussgrader og deler av dagen regnet det så gatene var langt fra tørre.
Det er stille inne i kupeen og lite motorstøy eller annen støy, men fra drøyt 80 km/t kommer det en del vindstøy av typen som om vinduet ikke er helt igjen.
Vi hadde ett irritasjonsmoment med bilen, det var den intelligente fartsassistenten som er påbudt. Denne skal gi signal til føreren om at fartsgrensen overskrides. Med en gang speedometeret går over fartsgrensen på stedet piper bilen gjentagende. Denne funksjonen kan skrus av, men det må gjøres hver gang man starter bilen, rett og slett irriterende.
Varerommet
Det er store dører og enkel adkomst til varerommet. Testbilen var utstyrt med skyvedører på begge sider, men kun høyre er standard. Vareromsbelysningen er ganske bra. Det vi derimot savnet var flere, eller i det minste annerledes plasserte festekroker i gulvet. Da vi hadde lastet ballast-pallen måtte vi helt til bakerste stolpe for å feste en slynge rundt pallen. Det var også vrient å sidesikre da dette måtte gjøres i kryss over pallen.
Nyttelasten er god til å være en 4x4 modell i denne klassen med 945 kilo (veid nyttelast)