Skal bli det 8. lastebilmerket i Europa
PORTO: Til høsten vil Ford Trucks lansere en ny trekkvogn for langtransport. Ford ønsker igjen å bli en aktør i hele Europa.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ford Otosan i Tyrkia har hatt et samarbeid med Ford helt siden 1928 da den første Ford-forhandleren startet opp. Den gangen het selskapet ikke det samme, men dannet grunnlaget for Koc Holding som i dag er et av Tyrkias største selskaper. Ford Otosan eies 41 prosent av Ford og 41 prosent av Koc holding, mens de resterende 18 prosent er på det åpne markedet. Det var i 1983 at Ford overtok 30 prosent av aksjene i Otosan A.S.
Da selskapene i 1997 dannet dagens eierstruktur, ble også navnet forandret til Ford Otosan. Selskapet bygget den første fabrikken i 1959, og i 1960 begynte de første bilene å rulle av samlebåndet. Idag bygges Ford Transit, Transit Custom og Courier, i tillegg til lastebilene, hos Ford Otosan i Tyrkia.
Tyngre biler
Allerede på 60-tallet startet Ford Otosan å bygge Ford lastebilmodeller i Tyrkia. I tillegg eksisterte, og fremdeles eksisterer Ford Trucks. I Europa, på midten av 80-tallet, kjøpte Iveco majoriteten av aksjene i Ford Trucks. Noe senere ble de eksisterende Ford-lastebilmodellene rebrandet til Iveco. I avtalen lå det at Ford skulle trekke seg ut av Europa. Nå er imidlertid Ford altså på vei inn igjen.
I dag har Ford tre lastebilserier: Distribusjon, anlegg og trekkvogn. Det er trekkvognene som nå skal fornyes og gradvis introduseres.
– De nye bilene er totalt redesignet. De er utviklet i tett samarbeid med kunder som har vært delaktige i designprosessen for å utvikle en premium trekkvogn forteller, Assistant General Manager Serhan Turfan i Ford Trucks.
Den nye hytta er 2,5 meter bred og er bygget med tanke på førerkomfort med helt flatt gulv. Motoren er en ny variant av Ford Ecotorq på 13-liter med 500 hk. Fra før leveres denne med 420 og 480 hk. Motoren er redesignet av Ford Otosan etter en investering på 100 millioner US dollar. Ved lanseringen vil bilen få en ZF-girkasse, men i løpet av 2020 kommer Ford med en helt nybygd, 12-trinns automatisert girkasse som de investerer ytterligere en halv milliard dollar i.
– Målet er å få en bil med så lav eierkostnad som mulig, og for å klare dette er det viktig å ha kontroll på de to dyreste enkeltkomponentene, forteller Turfan. Han legger også til at de vurderer å selge både motorer og girkasser til andre produsenter. Et annet eksempel på å holde kostnadene nede, uten å senke kvaliteten, er hytta som kun blir levert i én høyde og én lengde.
– Tilbakemeldingene fra dem som tester bilen, er at den går meget rimelig. Faktisk rimeligere enn forventet, sier Turfan.
Over 50 land
Bilene vil først introduseres i Øst-Europa, Russland, Afrika og Midtøsten. Brasil skulle ha vært med på prosjektet, men på grunn av den økonomiske situasjonen måtte de trekke seg ut. Det forhandles imidlertid om eksport av biler fra Tyrkia til Brasil.
– Idag forhandles lastebilene fra Tyrkia i 29 land, men i løpet av året skal dette utvides til 41 land, og i 2020 skal bilene selges i over 50 land. Først bygges det opp et servicenettverk som i øyeblikket strekker seg til Danmark og Storbritannia, forteller Emrah Duman, direktør for de internasjonale markedene.
17. mai ble det overlevert en flåte på 100 biler til en kunde i Bulgaria, og i løpet av året blir det åpnet kontorer i de baltiske statene og i Polen. Med dette dekkes de tidligere Østblokklandene. Produksjonskapasiteten er 15.000 biler, og Ford forventer å nå dette tallet i 2019.
Om vi får Ford Trucks-forhandler i Norge, gjenstår å se, men at bilene blir å se på norske veier, er mer enn sannsynlig ettersom Østblokklandene står på Fords kundeliste.