Eksempel på hvordan en 3D-visualisering av en området rundt et jernbanespor kan se ut.

Forenkler vedlikeholdet av jernbanen med 3D-modeller

Med togmonterte kameraer ønsker TrainVision å lage en digital 3D-tvilling av norsk jernbane, og på den måten forenkle ettersyn og vedlikehold av denne viktige infrastrukturen.

Norsk jernbane går i stor grad i utfordrende terreng og langt fra folk. Å kartlegge og analysere vedlikeholdsbehovet på strekningene er tidkrevende, utfordrende og dyrt. Det ønsker oppstartselskapet TrainVision å gjøre noe med.

Startups på Transport & Logistikk

12 norske startups skal ha stand på Transport & Logistikk på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober. Train Vision er ett av disse oppstartsselskapene. 

TrainVision utvikler avanserte digitale tvillinger og 3D-modeller av jernbanen og sideterrenget. Ved å montere kameraer på togene, som kontinuerlig tar høyoppløselige bilder av sideterrenget, gjør TrainVision det mulig å transformere disse bildene til nøyaktige 3D-modeller gjennom bildebehandlingsteknologi. Dette tilrettelegger for at ingeniørgeologer kan gjennomføre effektiv fjernanalyse, en prosess som reduserer behovet for tidkrevende og kostbare manuelle inspeksjoner betydelig.

Gjennom denne datadrevne tilnærmingen løser TrainVision sentrale utfordringer i jernbanebransjen ved å erstatte tradisjonelle metoder med en mer nøyaktig og kostnadseffektiv digital løsning.

TrainVision er et utspring fra forskning gjort av NGI samt en markedsundersøkelse gjort av studenter ved NTNUs Entreprenørskole. Teamet består av fire masterstudenter ved NTNUs Entreprenørskole med variert faglig bakgrunn. Mario Haroun er utdannet dataingeniør fra NTNU, Sebastian Spelemann er elektroingeniør også fra NTNU, og Aslak Mikalsen har en bakgrunn innen sosialantropologi med en minor i sosiologi fra både Berkeley og NTNU.

- Vi er i proof-of-concept-fasen. Vi har ventet på finansiering for å få gjort det. Det har løst seg nå, og nå skal vi rett og slett prøve å installere og få det ut, sier Mario Haroun.

Han forteller at Vy har gitt dem tillatelse til å montere kameraer på deres tog, men at de nå må finne ut nøyaktig hvordan dette skal løses teknisk. Når det er på plass er Haroun sikker på at løsningen vil være lønnsom, både i Norge og i andre markeder.

- Det er ingen tvil om at det er god butikk i Norge. Men det er mange steder som har jernbane i røft terreng. Alle sånne steder er markeder for TrainVision, sier Haroun.

Powered by Labrador CMS