Vegvesenet: - Fortsatt sjåføren som kjører
Nye biler leveres med avanserte førerstøttesystemer. Noen sjåfører stoler for mye på disse og forårsaker ulykker, skriver Statens vegvesen på nett.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Både i Norge og i utlandet har det vært ulykker der det er grunn til å tro at sjåføren har stolt for mye på førerstøttesystemene. Vi advarer mot feil bruk av slike systemer, sier Espen Andersson i Statens vegvesen.
- Henda på rattet og blikket på veien
Moderne førerstøttesystemer kan under visse forutsetninger hjelpe sjåføren å holde jevn fart, holde avstand til forankjørende og holde bilen i riktig kjørefelt.
Systemene kan slik bidra til å unngå visse typer ulykker, men de gjør ikke at bilene er selvkjørende:
- Det er fortsatt sjåføren som kjører bilen. Systemene er ikke nok utviklet til at de kan håndtere enhver situasjon som vil oppstå i trafikken. Derfor understreker vi at sjåføren alltid må følge med på veien og trafikken, ha hendene på rattet og ha full kontroll på kjøringen til enhver tid, sier Andersson.
Sjåfører som unnlater å følge med på veien, under påskudd av at bilen har et mer eller mindre avansert førerstøttesystem, kan utsette seg selv og andre trafikanter for stor fare.
- Det er uforsvarlig og ansvarsløst å ferdes i trafikken på den måten, sier Andersson.
Vegtrafikkloven og trafikkreglene krever at føreren alltid skal ha kontroll over kjøretøyet og kjøre aktpågivende og varsomt.
Ikke autopilot
Ifølge Statens vegvesen er det enkelte produsenter som markedsfører sine førerstøttesystemer som «autopilot»:
- Vi mener det er svært uheldig at førerstøttesystemer blir omtalt som «autopilot». Dette bidrar til at mange misforstår hva systemet egentlig er og hva det kan brukes til. Kundene tror bilen kan kjøre av seg selv og føres bak lyset, sier Andersson.
Systemene er lovlige å bruke, men kun så lenge føreren følger med på veien og har kontroll på kjøretøyet og kan gripe inn til enhver tid.
- Vi ser frem til en fremtid hvor vi kan stole på selvkjørende biler som tar oss trygt frem dit vi skal. Men vi er ikke der helt ennå, sier Andersson.