Blackweek med boksuksess
– Her settes det daglige rekorder og etterspørselen bare øker for hver dag og uke som går.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Adm. direktør Hans Kristian Hallén-Hasaas i Forlagssentralen ANS konstaterer overfor Mtlogistikk at etterspørselen i «Blackweek» og julehandelen er betydelig høyere enn i fjor.
- Det startet også et par uker tidligere i år. Vi regner med å sette mange nye dagsrekorder i anlegget de nærmeste dagene og ukene, men vi er godt forberedt og folk vil få bøkene sine til jul, garanterer Hallén-Hasaas.
Den såkalte, Blackweek, fra mandag 23. november til Cyber Monday 30. november, er starten på julehandelen for mange. Nettbutikkene tilbyr ofte svært gode priser i forbindelse med handledagen Black Friday 27. november.
Bratt kurve
Siden siviløkonomen med spesialisering i Logistics, Supply Chain & Networks, Hallén-Hasaas ble ansatt som ny sjef for Forlagssentralen i fjor har kurven bare gått oppover.
Både distribusjons- og transporterfaringen kommer selvsagt også godt med. Det være seg fra sentrale roller i Norwegian Air Shuttle, Bring, Schibsted Distribusjon og Helthjem, og Forlagssentralen fra 1. november 2019.
I Norwegian hadde han ansvar for ruteanalyse og utarbeidelse av flyprogrammet.
Som Senior Analytiker i Bring var utarbeidelse av Business case og anbefalinger knyttet til investeringer i alt fra terminaler til transportmateriell sentrale oppgaver, før han etter hvert ble avdelingsdirektør i Divisjon Logistikk med ansvar for KPIer og virksomhetsstyring.
Hallén-Hasaas´ ulike roller i Schibsted Distribusjon for fremtidige utfordringer.
først CFO i datterselskapet Schibsted Distribusjon Vest er en solid ballast for fremtidige utfordringer.
Foruten å konsolidere og samle de tidligere separate distribusjonsselskapene i Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen ble det etter hvert ulike direktørstillinger i morselskapet med fokus på etablering av Helthjem-konseptet og senere etableringen av Helthjem Netthandel.
Deretter ble det å overta ansvaret for løssalgsdistribusjon for VG i Norge, for så å konsolidere inn tilsvarende område for Dagbladet til en felles enhet i Schibsted.
Han ble også leder for prosjektet SVOSJ – Schibsteds abonnementsløsning for fri frakt på netthandel.
Logistikkens must
I Forlagssentralen har det vært fokus på videreutvikling av selskapet i tråd med nye markedsforventninger med dreining mot økt sluttkundedistribusjon, samt å opprettholde effektiv forhandlerlogistikk på tross av fallende bokvolum.
På spørsmål om hvorfor Hallén-Hasaas valgte bransjen; svarer han følgende:
- Logistikk og Supply Chain er utrolig spennende. Det skjer en rivende utvikling på området med fremskritt innen teknologi og automatisering. Samtidig som den tradisjonelle maktbalansen i verdikjedene er i spill. Forbrukerne får økt innflytelse og det direkte samspillet mellom forbruker og produsent blir stadig viktigere, sier han og understreker at det for han personlig handler logistikk om effektivitet og å finne nye og smartere løsninger, gjerne ved å bygge videre og videreutvikle noe som allerede finnes.
- God logistikk og vareflyt er og vil være en viktig konkurransefordel fremover. Det er derfor svært motiverende å jobbe i denne bransjen i den tiden vi nå er inne i, sier Hallén-Hasaas og forteller følgende om situasjonen i bokbransjen og Forlagssentralen:
Million-sendinger
- Forlagssentralen har rundt 50% av markedet for bokdistribusjon i Norge og eies av Gyldendal og Aschehoug. Vi er en åpen sentral og 3PL-aktør for alle forlag og kunder som distribuerer bøker og andre varer til landets bokhandlere. I tillegg hadde vi i 2019 rundt 1,1 millioner sendinger hjem til forbrukere på vegne av våre oppdragsgivere. I år kommer dette volumet til å bli enda høyere, sier han.
Dette plasserer Forlagssentralen helt i toppen blant de største aktørene innen pakkedistribusjon til forbrukere i Norge med Ark.no og De Norske Bokklubbene blant våre største kunder.
Ifølge Hallén-Hasaas opplever bokbransjen samlet sett et fall på 3-5 prosent årlig på trykte bøker. Samtidig finnes aktører med solid vekst.
Bøker og Covid-19
I korona-krisen opplever mange forhandlere økt etterspørsel etter bøker, spill og hobby-artikler som lagres og sendes, skal vi tro sjefen i Forlagssentralen.
Samtidig er det også en trend med konvertering fra forhandler til netthandel og sluttkundedistribusjon.
- Dette krever omstilling. Forlagssentralen skal være best på effektiv forhandlerdistribusjon på tross av fallende volum, samtidig som deler av volumet konverteres til å sendes hjem til forbruker, forteller Hallén-Hasaas.
Leker med de store
Forlagssentralen har allerede stor erfaring med distribusjon hjem til forbruker. Med internasjonale giganter som f.eks. Amazon på dørstokken blir lokal nærhet, effektive prosesser og kort ledetid viktigere enn noen gang.
- Hvor lang tid «lageret» bruker på å prosessere enn netthandelsordre er helt avgjørende i kjøpsopplevelsen og ledetiden til forbruker. Vi har som mål at Forlagssentralen skal fortsette være en ledende aktører på dette området fremover og å være langt fremme med nye løsninger, avslutter Hans Kristian Hallén-Hasaas.
Innholdsrik terminal
Forlagssentralens terminal- og logistikkanlegg på Langhus i Ski utenfor Oslo huser en lagringstjeneste med varemottak, kontroll og innlagring.
Den høyt automatiserte terminalen består av blant annet kapasitet til 30.000 paller, samt et plukklager hvor alle vareeiernes titler er tilgjengelige for plukk.
Herfra ekspederes, transporteres og returneres bøker og produkter til forhandlere og direkte til sluttkunder.
Forlagssentralen har egne avtaler med transportører.