Først til sjøs med flytende hydrogen
Det er kun to aktører i verden som bruker flytende hydrogen som drivstoff, det er Norled på MF «Hydra» og så er det romfartsindustrien som bruker det som drivstoff i oppskytninger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fredag 31. mars
ble fergen MF «Hydra» satt i drift med utslippsfritt, flytende hydrogen som
drivstoff.
– Dette er en historisk dag, både for Norled og for Norge som ledende skipsfartsnasjon. I dag er vi vitne til av verdens første skip seiler på flytende hydrogen, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.
Godkjenninger på plass
Siden årsskiftet har Norled gjennomført systemtester ved kai på Hjelmeland. De siste ukene har det blitt gjennomført sjøprøver og de siste godkjenningene er på plass fra Sjøfartsdirektoratet.
– Dette er fantastisk! Det er kun to aktører i verden som bruker flytende hydrogen som drivstoff, det er Norled på MF «Hydra» og så er det romfartsindustrien som bruker det som drivstoff i oppskytninger. Det sier litt om hvilket teknologisprang som nå er gjennomført for maritim næring. Etter mye utvikling og testing gleder vi oss nå til å ønske passasjerer velkommen om bord å reise utslippsfritt mellom Hjelmeland og Nesvik, sier Erlend Hovland som er teknisk direktør i Norled.
Da arbeidet med MF «Hydra» startet manglet teknologi og regelverk fra klasseselskap og Sjøfartsdirektoratet. Nå er dette på plass. Flytende hydrogen kan spille en viktig rolle i den grønne maritime omstillingen. Pilotprosjektet på Hjelmeland er derfor svært viktige for den globale skipsfarten.
Vil lede vei
Næringsklyngen Maritime Clean Tech jobber tett på maritim næring og oppfordrer til bruk av ny utslippsfri teknologi.
– «Hydra» bekrefter Norges verdensledende posisjon i utviklingen av nye grønne maritime løsninger. Ved å sette verdens første hydrogenferge i drift i et norsk fergesamband, viser vi nok en gang hvordan innkjøpsmakten og gode offentlige-private samarbeid kan brukes for å få fram ny og banebrytende teknologi. Dette er viktig skal vi nå de norske og internasjonale målene om betydelige utslippskutt frem mot 2030 og 2050. Når Norled igjen våger å gå først, blir det mye enklere for andre å følge etter i kjølvannet til MF «Hydra», sier Ada Jakobsen, administrerende direktør i Maritime CleanTech.
Når MF «Hydra» i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter, opplyser Norled i en pressemelding. I tillegg til den store teknologiutviklingen, er det også gjort et stort arbeid med å utvikle regelverk for å muliggjøre hydrogen som drivstoff på norske passasjerskip.
Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide sier at det er svært viktig for Norge som maritim nasjon at vi har aktører som satser på ny grønn teknologi, slik som Norled gjør med dette hydrogenprosjektet.
– Så vet vi at det kan være utfordringer når ny teknologi skal tas i bruk, men da er det og positivt at Sjøfartsdirektoratet har blitt tett involvert i prosjektet tidlig, på samme måte som vi var det når den første bilferjen på batteri skulle settes i drift. Dette er selvsagt et svært viktig prosjekt for Norled, men også for Norge som nasjon. Det at vi sammen, næring og myndigheter, legger til rette for ny teknologi vil gi Norge en konkurransefordel og kan legge grunnlaget for nye arbeidsplasser, men også gjøre det enda mer spennende å jobbe i den maritime næringen.
Det er Linde som skal forsyne Norled med flytende hydrogen. I tillegg til å forsyne flytende hydrogen har Linde utviklet, bygd og installert system for lagring og bunkring av drivstoff, det tilhørende bunkringsanlegget fra lastebil til skip på land, lagringstank for flytende hydrogen om bord og behandlingsutstyr for drivstoff. Ferjen har fullført sjøtester og er nå i drift.