Første godstog til Hirtshals
Torsdag ble en ny intermodal rute for norsk næringsliv testet da det første godstoget ankom Hirtshals.
DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner har skapt et grunnlag for å etablere en ny forbindelse med jernbane mellom intermodale terminaler i Europa og Norge.
Jernbaneterminalen i Hirtshals har for det meste stått ubrukt etter at den ble etablert. Det nye pilotprosjektet er et godstog som knytter fergene fra Norge som anløper Hirtshals, til det europeiske jernbanenettverket. Ruten går fra Hirtshals til Taulov, Hamburg og Hannover til Duisburg – en ferd som er estimert til å ta cirka 20 timer.
Flytter gods fra vei til skinner
Den nye jernbaneforbindelsen til Hirtshals vil gjøre at en stor del av tilhengerne på de 200.000 lastebilene som hvert år passerer Hirtshals kan flyttes fra vei til bane. Hver gang en tilhenger fraktes fra for eksempel Hirtshals til Duisburg i Tyskland med tog i stedet for lastebil, spares det 1600 kg CO2. Samtidig reduseres mengden tungbiltrafikk på Jyllandskorridoren betydelig.
– Det blir den mest bærekraftige løsningen på korridoren. Med dette testtoget har vi vist sammen med våre partnere at en jernbaneforbindelse er mulig. Nå må vi sammen med kundene bygge et langsiktig partnerskap slik at vi fra desember 2024 kan drive en fast forbindelse mellom Hirtshals og resten av det europeiske kontinentet, sier Birgit Wirth, administrerende direktør i DB Cargo Scandinavia.
Målet er altså en fast rute fra desember. Godstoget kobles til et nettverk av 220 terminaler i Europa med DB Cargo-gruppen og via Kristiansand til 12 terminaler i Norge med CargoNet. Ledetiden vil være cirka 20 timer fra for eksempel Hirtshals til Duisburg i Ruhr-området, og prisene kan være konkurransedyktige i forhold til lastebilene, opplyses det.
- Vi merker en økende etterspørsel etter denne type godstransport, og vi vet at 10-20 prosent av lastebilhengerne som passerer Hirtshals Havn hver dag kan løftes over på godstog. Potensialet tilsvarer derfor cirka 38 trailere per dag, sier Michael Rosenlund Langballe, leder for Transport & Logistikk i Hirtshals Havn.
Kan få CO2 i retur
Godstoget kan også brukes til å frakte for eksempel CO2 fra Tyskland til fremtidens CO2-knutepunkt i Hirtshals, når lagring og frakt av CO2 til tomme olje- og gassfelt i Nordsjøen starter i 2025. DB Cargo er allerede i gang. intensivt på å utarbeide logistikkløsninger for kunder av både CO2- og hydrogentransport.
Da pilottoget rullet inn i Hirtshals var det rundt 130 gjeste på plass. Fra Norge deltok stortingsrepresentant Morten Stordalen (Frp) samt fylkesordførere fra både Agder, Arne Thomassen, og Vestfold, Anne Strømøy samt representanter fra prosjektet Grønn Jyllandskorridor. Ellers var blant annet representanter fra bedrifter som for eksempel Kombiverkehr, DSV, Leman, Color Line, Fjord Line, Smyril Line, Blue Water Shipping og Bring Intermodal til stede.