Nye toll-løsninger fra FREJA
FREJA Transport & Logistics utvikler nye løsninger for sine kunder når endringene i innberetning og betaling av innførselsmerverdiavgift trer i kraft ved årsskiftet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For å sikre riktig rapportering, og for å følge reglene i Tolloven også etter 1. januar 2017, må nye prosesser forberedes de nærmeste månedene. FREJA har sett et behov for å forenkle disse prosessene hos sine kunder som de nå dekker ved å utarbeide nye rutiner og systemendringer, melder selskapet i en pressemelding.
Fra 1. januar 2017 skal importmoms ikke lenger deklareres på innfortollingstidspunktet, men sammen med det ordinære momsoppgjøret. Alle varer skal likevel tollklareres som normalt til Tolletaten. Momsgrunnlaget vil ikke lenger vises på tolldeklarasjonen og skal nå beregnes i regi av de momspliktige importørene.
Som importørene har blitt orientert om fra Skatteetaten, blir tollkreditt kun nødvendig for de momsregistrerte kundene som også betaler toll eller særavgifter. FREJA anbefaler importører å beholden tollkreditten, men tilpasse eventuell garantistillelse.
- FREJA, som en av de ledende fortollingsspeditørene i Norge, har nødvendig kompetanse til å håndtere de kommende endringene i rapportering av importmoms. Ved å inngå en husspeditøravtale med FREJA, forenkler kunden prosessene for innrapportering av importmomsen. Våre dyktige fortollingsdeklaranter fortsetter å beregne momsgrunnlag, toll og særavgifter. Deretter rapporteres dette til kunden eller direkte inn i Altinn. Vi er stolte av å tilby våre kunder en løsning som både sikrer og forenkler. Målet er å tilføre verdi til kundenes forretning – for FREJA vet at kundenes suksess er en forutsetning for vår egen suksess, sier Kjell-Arne Eloranta, Managing Director i FREJA Transport & Logistics AS.