Fullelektrisk satsing i kulda
RAUFOSS: Toten Transport går all inn i det grønne skiftet, og bytter ut dieseltruckene med el-modeller fra Toyota.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er ikke så mye kulde denne septemberdagen på Raufoss, når den siste av ni motvektstrucker fra Toyota Material Handling akkurat er levert på Toten Transports anlegg. Men hver vinter kommer det perioder med temperaturer langt under -15 grader her på Toten.
Likevel har logistikksjef Inge Rosvold og terminalsjef Håkon Teslow ikke vært i tvil, nå skulle dieseltruckene byttes ut med elektriske. Etter en intens anbudsprosess med minst fem leverandører involvert, falt valget på Toyota Material Handling Norway (TMHNO). De har nå levert sju 3,5-tonns trucker og to 2-tonnere, alle med litiumbatterier om bord.
Sikre på diesel-kutt
– Vi hadde dieseltrucker som var gått ut på dato og hadde store kostnader rundt det. Det var aldri på tale å kjøpe nye dieseltrucker. Det var bestemt fra høyeste hold her at vi skulle gjøre et grønt skifte, og velge elektriske trucker, sier Teslow.
I sommer er litium-truckene faset inn og gamle dieselmaskiner ut. Det Teslow var mest spent på var hvordan ladingen skulle fungere. Men han er i løpet av sommeren blitt trygget på at dette fungerer, etter at de i samarbeid med TMHNO har lagt opp et system for hvordan rutinene skal være.
– I samråd med Toyota har vi lagt tanken om å lade så ofte som mulig til grunn. Lad når man kan, og ikke når man må. Vi visste jo ikke helt hvordan det skulle bli, men erfaringen hittil er veldig positiv med tanke på lading, sier Teslow.
Laderom
For å få til jevnlig lading, har det vært nødvendig å etabler et ryddig og lett tilgjengelig laderom.
– Derfor har vi anbefalt et ladeområde, med nærhet til pauseområder og der ansatte gjør annet forefallende arbeid, og nærhet til der den intensive bruken av truckene skjer. Det har Toten Transport fått helt utmerket til, sier produktsjef hos TMHNO Kjell Einar Totsås.
Toten Transport vært nødt til å ofre et lite lagerareal med lavfrekvente varer for å etablere ladestasjoner. Anlegget er etablert med nok strøm inn til å kunne tåle intensive ladeperioder.
Toten Transports terminal har toskiftsordning med drift fra 06 om morgenen til 22 om kvelden. Truckene blir kjørt hardt og gjør tunge løft inn og ut av lastebiler og opp og ned i reoler både ute og inne. Hver uke lastes og losses rundt 400 lastebiler på terminalen. Å flytte slik intensiv drift over på elektriske trucker er det ikke mange som har gjort tidligere, i alle fall ikke i de lave temperaturene som truckene vil bli utsatt for store deler av året på Raufoss.
– Utregningene og tidligere erfaringer viser at det skal gå bra, sier Totsås hos TMHNO.
Går foran på bærekraft
Å gå for litium-trucker fremfor diesel er en liten sjanse å ta, innrømmer konsernsjef i Toten Transport Finn Martinsen. Likevel var han ikke i tvil.
– Her kan det fort bli minus 30 grader. Men beslutningen om å gå for elektriske trucker nå var ganske enkel. Innen miljø og bærekraft ønsker vi å gå foran. Alt annet ville vært veldig unaturlig for oss som konsern, sier Martinsen, og legger til at Toten Transport også satser på biogasslastebiler, til tross for det Martinsen oppfatter som lite forutsigbarhet fra myndighetene. Men det er en annen debatt.
Lytter til de ansatte
Når man bytter både truckmerke og energibærer er det viktig å få Toten Transports ansatte med på laget. Ved terminalen på Raufoss er selskapet velsignet med både lojale, ærlige og direkte ansatte. Og det er ikke fritt for at en del ønsket at ting skulle forbli som før. Dermed har ledelsen og Toyota fått klar og tydelig beskjed når det har dukket opp litt barnesykdommer og et par små produksjonsfeil på truckene. De har TMHNO naturligvis tatt seg av, og noen måneder etter at den første litium-trucken kom på plass, er fordelene også åpenbare.
– Vi må få medarbeidere til å tenke nytt. Jeg tror mange fikk seg en aha-opplevelse på komfort, når det ikke er noen støy og ikke er noen eksos, sier Finn Martinsen.
Fornuftigere bruk
Elektriske trucker medfører også endret brukermønster. Tidligere sto ofte truckene på tomgang når de ikke var i bruk. Nå blir truckene sporenstreks satt inn til lading når de ikke skal brukes på noen minutter. Med på kjøpet får nå også Toten en mye bedre oversikt over driften, gjennom Toyotas flåtestyringsverktøyet I_Site, som samler inn all tenkelig data om hvordan trucken brukes, hvordan den lades og hvem som kjører den på hvilken måte.
– Foreløpig bruker vi I_Site kun til sjekkliste for daglig kontroll, men det er et fint program for å tenke fornuftig kjøring. Datafangsten blir stor, og vi gleder oss til å bruke de tallene fornuftig, sier terminalsjef Håkon Teslow.
Truckene er for øvrig fra Toyotas Traigo80-serie med typebetegnelsene 9FBM35T og 8FBMK20T for henholdsvis den store og lille varianten. Truckene er utstyrt med oppgraderte, fjærete seter, full led-lys-pakke, bluespot varsellys og ergonomiske minispaker.
Truckene er levert til Toten Transport med en fleksibel leieordning, som minimerer risikoen for kunden. Det er fortsatt TMHNO som eier truckene, og kunden kan om man opplever endret behov justere antall trucker eller bytte til andre størrelser.