Trapper opp gigantkampen om containerne
G6-alliansen skal møte konkurransen fra P3-gigantene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
De store containerrederiene Maersk CMA CGM og MSC har nylig annonsert sine planer om et utstrakt samarbeid i den såkalte P3-alliansen.
Nå trapper de seks rederiene i den konkurrerende G6-alliansen opp samarbeidet for å møte konkurransen. De seks er: APL, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha (N.Y.K.) og Orient Overseas Container Line (OOCL).
G6-alliansen hevder at det utvidede samarbeidet vil komme kundene til gode gjennom økt tjenestetilbud og seilingsfrekvens.
G6-alliansen vil sette inn 76 fartøy på 12 linjer som kobler sammen 27 asiatiske og vestkystbaserte nordamerikanske havner. Ytterligere 42 fartøy settes inn på fem linjer med til sammen 25 havner på den transatlantiske ruten.
Dermed har G6-alliansen et nettverk som dekker alle øst-vest handelsruter, og man kommer til å ha totalt rundt 240 skip som binder sammen 66 europeiske, asiatiske og amerikanske havner. Det nye linjesystemet kommer til å bli iverksatt i løpet av andre kvartal i 2014, om relevante konkurransemyndigheter godkjenner samarbeidet.
G6-rederiene vil markedsføre sine tjenester individuelt på samme måte som i dag.
G6 vs. P3 i tall:
Skip: 240 vs. 255
Ruter: 29 vs. 28
Havner: 66 vs. 90