TRUCKER PÅ LAGER: Å ha trucker på lager er en av suksessformlene til Ådalen Truck, sier eier og grunnlegger Arild Ådalen (til høyre). Her med sønnen Ørjan som har vært daglig leder siden 2017.

Ti år med Hangcha

– Jeg hadde aldri trodd vi skulle komme dit vi er i dag så raskt, sier Arild Ådalen i Ådalen Truck, som i ti år har hatt eneagenturet på det kinesiske truckmerket Hangcha.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første gang Arild Ådalen lot øynene hvile på en Hangcha-truck var under Hannover-messen i 2004. Året etter startet den rutinerte truckselgeren Ådalen Truck Ådalen Truck AS i Sarpsborg og bygget seg raskt opp en utleieflåte av lifter og gaffeltrucker.

Allerede de første årene solgte Ådalen en del Hangcha-maskiner, men da gjennom importører i Danmark og Sverige. I 2012 fikk imidlertid en avtale om å være norsk importør og forhandler av Hangcha-maskiner.

FRA 2012: Det er ti år siden Ådalen Truck inngikk avtale om å bli norsk importør av Hangcha-trucker.

Den geskjeften har overgått Ådalens forventninger. I 2021 solgte de 650 trucker, noe som gjør Ådalen til en av de største truckleverandørene her i landet.

– Jeg hadde aldri trodd på dette da vi begynte, sier Arild Ådalen til MT.

Hangcha-salget har hatt en solid vekst de siste årene, og også 2022 har startet bra med 265 solgte trucker i løpet av årets fire første måneder. Med den farten vil Ådalen ende på rundt 800 trucker i år.

Hardt arbeid og trucker på lager

Arild Ådalen har imidlertid ingen magisk suksessformel. Det er i hovedsak én ting som gjelder, sier han.

– Hardt arbeid. Det er ikke noe som gjør seg selv. Suksessen er et resultat av hardt arbeid. Målrettet og oppsøkende salgsvirksomhet. Dét, og å ha nok maskiner på lager, sier han.

Forretningsmodellen til Ådalen Truck er nemlig slik at de bestiller trucker fra Kina før de er solgt i Norge. Går alt som det skal er de fleste truckene solgt innen containerne med trucker dukker opp i Sarpsborg etter to til tre måneder.

– Det er bare rundt ti prosent av truckene som er solgt, når vi legger inn en bestilling til Kina. Men i løpet av de to og en halv månedene det tar før truckene er her, er mesteparten av maskinene solgt, sier Ådalen.

Pandemien har også for Ådalen skapt litt leveringsproblemer, noe som fører til tidvis hektisk virksomhet i lokalene i Husqvarna-bygget ved Tunevannets bredd.

– Det er litt ketsjupeffekt på leveringene. Nylig kom det 33 containere samme uke. Men vi har et veldig godt klargjøringssystem og en god logistikk, så det løser seg selv om det kan bli hektisk, forklarer Ådalen.

Noe av nøkkelen ligger også i at Ådalen har to egne biler som gjør distribusjonen på Østlandet. De håndterer også transport av lifter til utleie, noe som kombineres godt med utkjøring av solgte Hangcha-maskiner.

Grønn fremtid

Med ti år på baken som Hangcha-importør, har ikke Ådalen Truck tenkt å hvile på laurbærene. Fokus er på fremtiden, og ikke minst en grønn omstilling. Innen 2025 skal alle truckene Ådalen selger være elektriske.

HELELEKTRISK: Hangchas nye XH-serie med kapasitet fra 2,0-3,5 tonn, skal kunne kjøre 12 timer på én times lading.

– Vi er allerede på over 80 prosent elektrisk i dag, forteller Ørjan Ådalen. Han er sønn av Arild og har siden 2017 vært daglig leder i Ådalen Truck.

– Målet er å være en fullelektrisk leverandør innen 2025. Hangcha som leverandør har satt seg samme mål som oss, men gjorde det etter oss, ler Ørjan.

Verden er kommet såpass langt i dag at elektriske trucker i praksis kan gjøre alt det dieseltrucker gjør. Siste løft fra Hangcha i denne utviklingen er den nye XH-serien motvektstrucker med 309-volts batteri. Med én times lading får man 12 timers kjøring ut av litiumbatteriet om bord.

Med en stadig sterkere merkevare, ser Ådalen Truck mot stadig større kunder. Tidligere har det vært mest enkeltsalg, men Ådalen sr. og jr. ser nå at større firmaer med større truckflåter nå er interessert i Hangcha.

– De ter en spennende utvikling for oss. Mange enkeltsalg har vært en strategi for å bygge oss opp. De større kommer etter hvert, og vi har merket et skifte som kom i fjor. Vi får mer og mer kontakt med de som har en truckpark som vil prøve, sier Ørjan.

På flyttefot

Ådalen Truck og Ådalen Utleie som er samlokalisert i Husqvarna-bygget ved Tunevannet, er også i ferd med å vokse ut av lokalene sine. Derfor har de sikret seg en tomt en liten kilometer unna.

Tomta er like nordvest for Quality Hotel Sarpsborg og rett ved E6, og er nå under opparbeidelse. Hit skal Ådalen flytte inn i nytt bygg i 2024.

Powered by Labrador CMS