Lindes nye, lille råskinn
ASCHAFFENBURG: Linde har intervjuet 2000 kunder i prosessen med å bygge den nye 1,0 til 2,0 tonn-serien motvektstrucker. Resultatet er den mest effektive trucken de har produsert.
Linde Material Handling har lansert sin nye serie motvektstrucker med lastekapasitet fra 1,0 til 2,0 tonn. Dette er den første skikkelige nylanseringen fra Linde i denne klassen på 18 år, og den tyske produsenten har gjort grundig arbeid.
– Kundeinnsikten vi henter inn når vi lager et nytt produkt er unik i bransjen. Vi har gjort mer enn 2000 intervjuer med eksisterende kunder og potensielle kunder fra 26 land. Vi har hentet inn kunder og eksperter til å teste og kjøre Linde-maskiner, men også konkurrentenes trucker, fortalte Ulrike Just, konserndirektør for salg og service for EMEA-området hos Linde, under lanseringen ved Lindes base i Aschaffenburg utenfor Frankfurt.
Totalt lanserte Linde hele 26 nye tre- og firehjuls truckmodeller med lastekapasitet fra 1,0 til 2,0 tonn. De nye truckene er utviklet for å gi betydelige forbedringer innen ergonomi og ytelse. Det viser Lindes egne tester, men også vår uavhengige test gjort av Theo Egberts – som vi vil publisere neste uke.
60 prosent av salget
At dette er en viktig trucklansering, setter Ståle Johnsen-Nauste, salgssjef for Linde hos den norske forhandlere Hesselberg, ord på.
– Det er den viktigste trucklanseringen i det trucksegmentet fra Linde sin side. Over 60 prosent av salget av motvektstrucker under ti tonn, er trucker fra ett til to tonn. Det er nå 18 år siden forrige Linde-modell i dette segmentet ble lansert. Selv om den har hatt oppgraderinger underveis, er dette noe helt nytt, og den blir like viktig i Norge som internasjonalt, sier Johnsen-Nauste.
Den nye truckserien heter formelt 1251, men det sier egentlig ikke noe om truckenes egenskaper. 12 av truckene har fått betegnelsen Xi mens de resterende 14 har betegnelsen E – begge har sine unike egenskaper. La oss ta Xi-modellene først, som spenner fra 1,0 til 2,0 tonn.
X-en i modellnavnet betyr at dette er en truck med høy ytelse, mens i-en viser til den virkelige nyvinningen fra Linde – et helintegrert litiumbatteri.
– Xi-versjonen er den eneste i sitt slag, med et integrert litiumbatteriet som en del av chassiset. Fordelen er at man kan bygge maskinen mer ergonomisk med bedre plass til fører. I stedet for å bygge trucken rundt en batterikasse, kan man bygge trucken rundt førerplassen, sier Ståle Johnsen-Nauste.
Komfort først – batteri etterpå
Det Linde har gjort med Xi-modellene er å bygge den førerplassen og trucken de ønsket seg, for så å konstruere et litiumbatteri som får plass i trucken. Batteriet er mye mindre i størrelse enn et tradisjonelt truckbatteri, og det kan ikke byttes ut. 90-voltsbatteriet kommer i tre størrelser, med kapasitet på opptil 32 kWt – noe som skal være mer en nok til en lang og intens arbeidsdag.
Det at batteriet er mindre og tilpasset trucken, fremfor at trucken er tilpasset batteriet, gjør at førerplassen i Xi-modellene er mye større, samtidig som truckene kan være mer kompakte. Det gjør også at stigtrinnet er romslig nok til skostørrelser langt over 50, og at benplassen i kabinen er økt med 30 prosent.
Trucken kan akselerere til 20 km/t på svært kort tid og tilbyr løfte- og senkehastigheter som er opptil 20 prosent høyere enn gjennomsnittet for trucker i denne klassen. Det medfører at dette ifølge Lindes tester er den mest effektive trucken som nå er tilgjengelig på markedet. En standardisert test, der motvektstrucker laster og losser lastebiler, viser at Lindes Xi 1,6 i løpet av 1500 arbeidstimer (som skal tilsvare ett års drift), kan laste og losse 4325 lastebiler, mens den nærmeste konkurrenten klarer 3121 lastebiler. At Xi-truckene er ledende i klassen viser også vår uavhengige test som vi publiserer neste uke.
Bytt fra bly-syre, til litium – og til hydrogen
Mens Xi-truckene har det integrerte batteriet, har Linde E-modellene det tradisjonelle store og utbyttbare truckbatteriet. Her kan kunder velge mellom tradisjonelle bly-syre-batterier eller litium. Og det vil være mulig å bytte mellom de to batteriteknologiene uten å gjøre andre tilpasninger enn å fortelle trucken hva slags batteri den nå kjører med. E-modellene er også «hydrogen-ready» – det er altså mulig å bytte ut batteriet med brenselcelle om kunden skulle ønske det.
– Den typiske Xi-kunde er en profesjonell truckbruker som gjerne kjører både intensivt og kanskje flere skift. E-truckene passer inn til alle mulige typer bruk, fra den minste lille bedriften til store terminaler, sier Ståle Johnsen-Nauste.
I tillegg til effektivitetsgevinsten ved de nye truckene, har Linde jobbet hardt med å forbedre komforten for førerne. I tillegg til den forbedrede plassen, er sikten også bedre på de nye truckene. Et mye lavere dashbord gjør det langt enklere å se gaflene, og stolpene på førerhytta er smalere enn noensinne.
I tillegg er klimaanlegget oppgradert, med justerbare ventiler rundt sjåførens arbeidsplass og en 60 prosent forbedring i varmeeffekten sammenlignet med tidligere modeller. For å skape en behagelig hverdag ved høye temperaturer, kan truckene utstyres med et valgfritt klimaanlegg. For første gang er klimaanlegget integrert innenfor takrammen på trucken, noe som gjør at anlegget ikke bygger i høyden. Dermed blir klimaanlegg også mer aktuelt for trucker som brukes til å laste og losse containere.
Unike sikkerhetsløsninger
Sikkerhet er naturligvis også høyt på Lindes agenda. Et økende antall sikkerhetsfunksjoner er tilgjengelige enten som standard eller tilleggsutstyr. Totalt har Linde hele 76 ulike sikkerhetsløsninger tilgjengelig. Linde Load Assist-systemet, som automatisk justerer løfte- og tiltfunksjoner i henhold til lastens vekt og løftehøyde for å forhindre velteulykker, er installert som standard i de nye truckene.
Den nyeste løsningen er Linde Reverse Assist Radar og kan kjøpes som ekstrautstyr. Det er designet for å oppdage både bevegelige og statiske objekter bak trucken og vil, raskt bremse ned for å stoppe kjøretøyet trygt. Til slutt bidrar de AI-baserte sikkerhetsassistanse-systemene Linde Reverse Assist Camera og Front Assist Camera til å løfte sikkerheten. Kamerasystemene som er integrert i kjøretøyets display, er i stand til å skille mellom mennesker og objekter og kan aktivt gripe inn ved å redusere truckens hastighet i tilfelle fare.
Salgsstart for de nye truckene i 1251-serien vil være 11. november, og Ståle Johnsen-Nauste anslår en leveringstid på 3–5 måneder avhengig av utstyrsnivå.