Rapporterer om sterkt truckmarked
TRUCKSALGET: Usikkerhet har preget norsk økonomi det siste året, men truckforhandlerne forteller om et overraskende sterkt marked.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter at 2021 ble tidenes beste år hva gjelder trucksalg i Norge, har Maskingrossisternes Forening (MGF) ikke klart å presentere salgstall for sine medlemmer i 2022. Det skyldes ifølge våre opplysninger enkelte medlemsbedrifters ønske om å ikke presentere tallene slik som tidligere. Etter det MT får opplyst vil det muligens komme salgstall for 2022 senere i vår, og at segmenteringen blir noe annerledes enn før.
Salg av gaffeltrucker er et ganske godt mål på hvor godt landet går. I 2021 ble det solgt 6497 trucker blant MGFs medlemmer, noe som knuste den forrige salgsrekorden på 5451 trucker fra 2007. For å finne ut hvordan 2022 har gått, har vi foreløpig vært nødt til å spørre de ulike truckleverandørene hvordan salget gikk. Felles for dem alle er at de holder kortene ganske tett inntil brystet, og ikke ønsker å oppgi helt konkrete salgstall.
Hvordan var 2022?
Men en kjapp spørrerunde avslører at salget i 2022 var svært sterkt, selv om det ikke helt var på nivå med året før. Om vi skal tolke tilbakemeldingene vi har fått litt fritt, virker det som om 2022 kan ha vært det nest beste året.
Vi lar sjefene hos de tre største leverandørene, Toyota Material Handling, Hesselberg Truck (Linde) og Jungheinrich og forklare med sine egne ord.
– 2022 var et bra år. 2021 var et ekstremt år, mens 2022 fremstår som et sterkt normalår. For vår del var også 2022 et sterkt år, sier salgsdirektør hos Toyota Material Handling Norway, Lars Petter Bjørgen.
– 2022 var et bra år. Vi har holdt nivået og til og med overgått 2021. Vi har hatt en hyggelig utvikling i 2022, sier administrerende direktør i Hesselberg Truck, Per-Erik Pedersen.
– 2022 ble bedre enn fryktet. Den vil jeg si holdt samme trykk som 2021. Jeg tror totalmarkedet ble ganske likt 2021, med en liten nedkjøring i tredje kvartal. Jeg vil tro at det totale markedet var litt ned fra 2021. Jeg var positivt overrasket over at det ble holdt såpass trykk i virksomheten i «AS Norge», sier Fredrik Høyer-Dahl, salgssjef hos Jungheinrich.
Ådalen Truck som har gjort Hangcha til det største Kina-merket i Norge, rapporterer om ny all time high.
– Det har et veldig bra år, hvor vi igjen øker. Vi er nesten på 700 enheter, og vi begynner å få bedre anerkjennelse hos større kunder og flåteeiere, sier daglig leder Ørjan Ådalen.
Gode salgstall forteller også de litt mindre forhandlerne om.
– 2022 var et godt år med flere etableringer hos større kunder – litt svakere totalt sett enn 2021, men ikke mye, sier country manager i Still Norge, Bjørn Reinsbakk.
Tom Erik Nilsen hos Truckpartner, som blant annet selger Mitsubishi og EP, melder om vekst i 2022.
– Det gikk veldig bra. Vi har hatt en veldig stor vekst i 2022. 2021 var litt labrere for vår del. Mitsubishi er fortsatt hovedmerket vårt, men så har EP-maskinene har tatt helt av. Vi har fått en produktmiks som gjør at vi dekker de tunge stor brukerne med Mitsubishi, så har vi EP der vi har en range med sniler, stablere og motvektstrucker som er godt tilpasset det norske markedet, sier Nilsen.
Også hos Trucktech, som selger blant Hyundai, Cesab og Crown-trucker, samt Dieci teleskoptrucker, har 2022 vært et svært godt år.
– Det er all time high, både på vanlige trucker og teleskoptrucker. Og det hadde vært enda bedre om det ikke hadde vært leveringsutfordringer på visse modeller, sier daglig leder Magnus Pettersen.
Hva er trendene?
Den mest fremtredende trenden i markedet, er at elektriske motvektstrucker øker på bekostning av dieselmaskiner, samt at interessen for å investere i litiumbatterier fremfor tradisjonelle blysyre-batterier er økende.
– Vi er hundre prosent elektriske, og en økt andel el er gått over til litium. Omtrentlig er rett i underkant av 40 prosent av det vi selger nå litium. Det er veldig opp de siste tre årene. Jeg ser ikke at den trenden kommer til å stoppe. Jeg vil si at litium vil være en større andel enn blysyre om bare to år, sier Høyer-Dahl hos Jungheinrich.
Bjørgen hos Toyota stemmer i.
– Det grønne skiftet fortsetter, det er helt tydelig. Flere og flere får mer tro på litium-teknologi. Prisen er blitt mer attraktiv og brukerne ser ange av fordelene med tanke på fleksibilitet i drift og redusert ulykkesrisiko, sier han.
En annen trend som kan spores, er en økende interesse for rimeligere maskiner. Det merker blant annet Jungheinrich, som ser økende salg av trucker fra sitt rimeligere merke, Ameise.
– Det er et produkt som imøtekommer et marked som en del av småimportørene opererer i. Vi har hatt et godt resultat via salg i webshopen vår. Salget der har nesten fordoblet seg fra 2021 til 2022, sier Fredrik Høyer-Dahl.
Hos Truckpartner ser man samme utvikling. Der har antall solgte EP-maskiner passert antall solgte Mitsubishier.
– Det har naturligvis med pris å gjøre, men også med leveringstid. EP kan levere trucker raskt og vi har spesialisert oss på 5–6 ulike motvektsmodeller og et par stablere som kan leveres raskt. Også har det vist seg over tid nå at kvaliteten til EP er god nok, sier Tom Erik Nilsen.
Hos Ådalen er trenden helt klart elektrisk.
– Vi har et mål om å være helelektrisk i 2025, og i dag er vel rundt ni av ti maskiner elektriske, sier Ørjan Ådalen.
Truckpartner merker at usikkerhet og prisøkninger gjør at flere ønsker å leie fremfor å kjøpe.
– Vi ser at det blir mer og mer leie, både til prosjekt og til langtidsleie. Det er en trend i markedet på grunn av en usikkerhet, sier Magnus Pettersen.
Hva så med 2023?
Det er mange litt utrygge skyer på himmelen nå ved inngangen til 2023. Leveringstiden er fortsatt lang, prisene er økt og usikkerhet rundt den generelle økonomien gjør at det er mange ukjente i ligningen. Truckforhandlerne er likevel ganske optimistiske.
– Dette er et godt og stabilt marked, og det kommer det ingen ordentlig kollaps. Vi har fått en god start på året, gønner på inn i 2023. Vi forventer en liten reduksjon markedet, kanskje på 10–15 prosent, men vi satser på å gå ned mindre enn markedet, sier Per Erik Pedersen hos Hesselberg Truck.
Hos Jungheinrich er man også spente, men positive.
– Jeg ser lysere på 2023 enn jeg så på 2022 for ett år siden. Det er mange tegn som viser økt kjøpekraft igjen, og vi ser at rentebanen igjen er på vei ned – så det er lys i tunnelen, sier Fredrik Høyer-Dahl, og får støtte hos Toyota.
– Det er tydelige signaler på at økonomien blir forutsigbar igjen. Vi er på, eller når, en rentetopp og vi har fått kontroll på inflasjonen. Da begynner rammevilkårene å stabilisere seg. Jeg vil tro at 2023 blir ganske likt 2022. Jeg tror på fortsatt et høyt volum på trucksalget, sier Lars Petter Bjørgen.
Ørjan Ådalen er som alltid offensiv.
– Vi har budsjettert for videre vekst, og har som mål å øke til 950 enheter, sier han.
Hos Truckpartner er man også optimistiske.
– Jeg synes det er litt vanskelig å se inn i spåkula. Men basert på avslutningen i fjor og starten på 2023, så har vi store forventninger til 2023. Vi har omsatt dobbelt så mye hittil i januar i samme perioden, sier Tom Erik Nilsen hos Truckpartner.
Også hos Truckpartner har året begynt bra.
– For vår del har vi veldig store ordre, så 2023 er allerede bra. Så er spørsmålet hvor mye vi vil vokse i år. Vi har budsjettert på en økning på 10–15 prosent. Minst, smiler Pettersen.