Linde kaster rattet ut av motvektstrucken
MANNHEIM: Med Lindes nye styresystem ligger begge truckførerens armer behagelig rolig på armlenene når trucken kjøres.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vanlig arbeidsmodus for en fører av en motvektstruck er venstre hånd på rattet, mens høyre styrer gaflene via spaker eller fingertupp-kontroller. Nå lanserer Linde Material Handling et nytt system, der rattet er byttet ut med en joystick eller et ergonomisk, lite miniratt.
Systemet kalles Linde Steer Control, og ble vist for presse og kunder for første gang denne uken under Lindes eget arrangement World of Material Handling i Mannheim.
Ifølge den tyske truckprodusenten er fordelen at sjåføren får en mer behagelig arbeidsstilling, med begge armer hvilende på armlenene hele tiden. Dermed blir arbeidsdagen mindre utmattende og sjåføren er mer produktiv i en lengre periode.
– Med Linde Steer Control-systemet har vi utviklet det sofistikerte kontroll-konseptet i Linde-trucken. Begge førerens armer ligger nå på armlenet. Høyre hånd styrer masten og gaflene, mens den venstre styrer trucken rundt hjørnene. På denne måten klarer vi å ytterligere redusere bevegelsene og fjerne slit fra føreren, sier Frank Bergmann, produktsjef for motvektstrucker hos Linde.
– Det som allerede finnes i gravemaskiner, kraner, lokomotiv og fly, kan dermed også bli mer og mer vanlig i gaffeltrucker i fremtiden, og etter hvert bli standarden, legger Bergmann til.
Med ratt og rattstamme ute av veien, bedres også umiddelbart førerens sikt rett fremover, noe som alltid er ønsket i en truck.
Ønsket av kunder
Noen av Hesselberg Trucks Linde-kunder i Norge bruker allerede en minirattløsning, som er levert av en svensk produsent og ettermontert i Norge, forteller Ståle Johnsen-Nauste, leder for KAM-avdelingen hos Hesselberg.
– Vi har noen kunder som har dette i dag, men det er ikke noe vi har aktivt gått ut og markedsført. Når det nå blir et standard tilvalg som fabrikkmontert system fra Linde, vil nok interessen øke, sier Johnsen-Nauste til MT, mens systemet blir demonstrert i Mannheim.
Det ettermonterte systemet som Hesselberg har tilbudt frem til nå, har kun vær tilgjengelig på dieseltrucker, men vil nå være mulig å få montert på alle Lindes nye motvektstrucker.
Fartsjustert
Styringen i Linde Steer Control er elektronisk, og trucken reagerer mer eller mindre følsomt avhengig av farten. Om farten er høy, må minirattet vris eller joysticken vinkles mer for å få samme utslag på hjulene. Når farten reduseres, vil hjulene reagerer raskere med raskere utslag selv ved små bevegelser.
Linde anbefaler minirattet for vanlig hverdagsbruk av en motvektstruck.
– Takket være likheten med et ratt, ser vi en brattere læringskurve hos førerne, sier Bergmann.
Han anslår at det vil ta en truckfører et par dager å bli fullt komfortabel med minirattet.
Joystick-løsningen har imidlertid også sine fordeler, blant annet at hjulene automatisk rettes opp om føreren slipper joysticken, noe som ifølge Linde er svært nyttig i lagre med smale lange reolganger.
Reduserer repetitive bevegelser
Linde har gjennomført en undersøkelse blant trucksjåfører mellom 19 og 67 år, som har hatt truckførerjobben som sitt levebrød i minst tre år, for å se effekten av de nye styresystemet. Funnene viser at både minirattet og joysticken reduserer leddutslag i både skuldre og albuer betraktelig.
– Dette betyr at Linde Steer Control tydelig bidrar til bedre ergonomi og mindre press på føreren, oppsummerer Bergmann.
Bergmann anslår at ekstrakostnaden ved å velge miniratt eller joystick fremfor det tradisjonelle rattet, vil være på rundt 2000 euro – noe som er rimeligere enn den ettermonterte løsningen Hesselberg Truck hittil har kunnet tilby.