Norsk laser gjør trucken sikrere
SMART LØSNING: – Genialt, sier Toyota om det norske lasersystemet som både er enkelt og effektivt. Nå skal RedEye gjøres tilgjengelig for Toyotas truck-kunder internasjonalt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hos seriøse bedrifter er sikkerhet alltid i høysetet på lageret. Da er hjelpemidler som er enkle og effektive i bruk nyttig å skaffe seg. Og potensielt ganske lønnsomt å skaffe seg, om det gjør at bare én ulykke unngås.
De fleste truckprodusenter har fabrikkmonterte lasersystemer som hjelper føreren med å posisjonere pallene tilgjengelig som tilleggsutstyr når du kjøper en truck. RedEye fra norske IQI er derimot et rimelig lasersystem som enkelt kan ettermonteres på nesten enhver truck – uten at besøk fra en servicetekniker er nødvendig.
RedEye monteres på trucken med et magnetfeste, og har to laserstråler som hjelper truckføreren. Øvre laser viser gaffelens treffpunkt, og brukes ved avhenting av europall. Den nedre laseren indikerer europallens bunn, og skal sikre trygg plassering av pallen, forklarer John Erik Loland i IQI Safety i Mandal, som har utviklet systemet.
Tilgjengelig hos Toyota
Hos Toyota Material Handling Norway (TMHNO) syntes de produktet var såpass interessant, at de nå har tatt det inn i sin nettbutikk, og også aktivt selger det gjennom sine serviceteknikere.
– Fordelen med denne er at det er to lasere, både for lasting og lossing. Det øker sikkerheten, sier Erik Hegvold i TMHNO til MT.
For at de skulle kunne ta RedEye inn i sortimentet, måtte systemet godkjennes av Toyota Material Handling sentralt. Da måtte IQI Safety først sørge for bruksanvisning på flere språk, men nå er alle formaliteter i orden, og RedEye blir da også tilgjengelig for Toyota-kunder i alle land. Og produktet synes å være interessant for Toyotas kunder.
– Vi promoterte det, og samme dag gikk det ut tre stykker. Hovedsakelig er det snakk om internsalg der teknikere viser systemet for kundene, sier Hegvold.
For IQI Safety er det selvsagt gunstig å være inne i varmen hos Toyota internasjonalt.
– Vi har begynt å få inn en del bestillinger fra Toyotas Europa-lager, og det lageret forsyner jo 3500 serviceteknikere, sier John Erik Loland i IQI Safety, og antyder dermed at potensialet er ganske stort.
RedEye levers i et sett med festebrakett, laser, lader, skims for nøyaktig justering og laserfeste for trucker på over og under 1,8 tonn. Alt for under 6000 kroner. Laseren kan festes magnetisk på egen hånd eller monteres mer permanent med en servicetekniker.
Laseren er styrt av en bevegelsessensor, og slår seg først på når trucken er i bevegelse.
– Det kitet de har laget er ganske genialt, sier Hegvold hos TMHNO.
– Spennende verktøy
En av kundene som prøver ut en RedEye er Tore Ligaard, som er blant landets ledende faghandler innen dører, vinduer og garasjeporter. De tester systemet på lageret i Trondheim. Da vi snakket med lagersjef Morten Skarsvåg hadde de kun rukket å prøve systemet et par dager.
– Vi har alltid på jakt etter verktøy som kan gjøre arbeidshverdagen vår bedre, sier han.
– Det er litt kort tid å dra gode erfaringer, men opplevelsen er at den er et fint hjelpemiddel når de skal stille opp trucken, legger han til.
– Det virker som et spennende verktøy, hvor vi håper kunne forbedre sikkerhet samt gjøre arbeidsoppgavene mer effektivt, sier han.
Hos Tore Ligaard har de i hovedsak kun faste ansatte, som er svært rutinerte truckførere. For dem kan kanskje et slikt hjelpemiddel føles noe overflødig ved første øyekast.
– Vi har lite skader, nettopp fordi vi har fast ansatte med stor kompetanse. RedEye kan nok være ekstra nyttig for nyansatte med mindre erfaring, tror, Skarsvåg.
Hos Tore Ligaard kjøres paller med vinduer til mange tusen kroner. Går en pall i gulvet er det store verdier som går tapt. Dersom en investering i et sikkerhetssystem som RedEye gjør at bare ett uhell unngås, er investeringen allerede spart inn.