TEST JUNGHEINRICH EFG 425:
Vennlig kraftplugg
Med sin nye EFG 4-serie har Jungheinrich en kraftig serie elektriske gaffeltrucker med kapasitet fra 2,5 til 3,5 tonn. Kan de konkurrere mot diesel-trucker?
Jungheinrich EFG 425
Lengde | 2482 | mm |
Bredde | 1200 | mm |
Masthøyde | 2325 | mm |
Maks last | 2500 | kg |
Løftehøyde | 3300 | mm |
Batteri | 775/80 | Ah/V |
Spørsmålet i ingressen er interessant fordi Jungheinrich har
helt sluttet å produsere gaffeltrucker med forbrenningsmotor. Skal de kunne
konkurrere i de litt tyngre segmentene med intensiv drift, må altså de
elektriske variantene kunne måle seg mot dieselmaskiner. Vi prøver å finne
svaret i denne testen.
For et par år siden ba Jungheinrich oss om kjøre prototypen deres av en kraftig tretonns elektrisk gaffeltruck «off the record». Konseptet var midt i blinken, men så kom korona. Hele verden gikk i sakte film og mange planer ble satt på vent, blant annet hos Jungheinrich. Det var ikke nødvendigvis en ulempe for produsenten. Designtegninger ble gjennomgått, ambisjonene justert, og resultatet av den nye gjennomgangen var verdt innsatsen.
Den nye EFG 4-serien er romsligere, mer praktisk, sterkere og mer fleksibel å bruke enn den tidligere konsepttrucken. Nykommeren scorer bedre enn den tidligere EFG 4-serien på alle parametere. Her har heldigvis driftskonseptet og Jungheinrich-opplevelsen vært uforandret og behagelig.
Drastisk beslutning krever ytelse
Jungheinrich tok nylig en drastisk beslutning. Fra mars sluttet produsenten å produsere gaffeltrucker med forbrenningsmotor. Alle eggene er lagt i kurven merket elektrisitet, men til det trenger du en truck som minst matcher ytelsen til sine forbrenningsbrødre i denne vektklassen. Den nye EFG 4-serien er utviklet for dette formålet. Trucken får sin hastighet og kraft fra to motorer som til sammen er mye kraftigere enn fortidens enkeltmotor-løsning. Løftemotoren har også blitt kraftigere, og det samme er hydraulisk arbeidstrykk og oljevolum. En kraftig ventilveksler optimaliserer arbeidet med tunge redskaper.
Foruten 425, 430 og 435 inkluderer EFG 4-serien også kompakte chassisstørrelser EFG 425k og 430k. Alle truckene har når en maksimal løftehøyde på 7500 mm.
God arbeidsplass
Vi har testet EFG 425, en 2,5 tonner med dobbel 3300 mm mast og lukket førerhus. Trucken er en drive&liftPLUS-versjon for ekstra kraft; de som foretrekker økonomi og maksimal driftstid kan velge Efficiency-varianten.
EFG 4-serien har både nye og kjente funksjoner. På vei inn i trucken gjenkjenner du anti-skli gitteret av plast på det ekstra trinnet kjent ut fra tidligere Jungheinrich-modeller. Det samme gjelder trinnhøyden og klaringen til på/av-trinnet: alt er i orden. På plass i Grammer-setet merker vi at sikkerhetsbeltet er litt vanskelig å få tak i. Vi sliter også jevnlig med den trygge, men tvungne sekvensen med først å sette oss ned, deretter slå på tenningen og så lukke beltet. Gjøres ikke ting i denne rekkefølgen, vil ikke trucken starte. Jungheinrich kaller det accessCONTROL og systemet vil trolig være obligatorisk fra 2026. På den positive siden utstråler hytta en høy grad av ro. Den lyse TFT-skjermen gir nødvendig info og nødvendige brytere for lys og så videre er pent plassert uten å være påtrengende.
Kjente funksjoner
Fra den fine sittestillingen ser vi de samme komponentene som i tidligere Jungheinrich-modeller: den ekstremt slanke, tilt- og høydejusterbare rattstammen med ettpunktsjustering, det multijusterbare armlenet og et rikt utvalg av oppbevaringsplass til høyre. Armlenet på vår testtruck er utstyrt med SOLOPILOT, men selvfølgelig også tilgjengelig med duo eller multipilot mastkontroll.
Forbedringer i førerhuset er ekstra fotplass og sikt både til siden og oppover. B-stolpene er slankere, det er en ny monteringsskinne for tilleggsutstyr som terminaler og skannerholdere og takvinduet er kraftig forstørret.
For kalde dager er en varmeovn tilgjengelig. Med 2,2 kW leverer den mer kraft enn forgjengeren på 1,5 kW. Som ekstrautstyr er også et klimaanlegg tilgjengelig. Lydsystemet er tilleggsutstyr og kan kobles til mobiltelefonen via Bluetooth for kommunikasjon og musikk.
Ny standard
Som nesten alle Jungheinrich lagertrucker har EFG 4-serien fem standard kjøre- og løft-programmer som du enkelt kan velge mellom. Vi kjører testen på både maksimal modus 5 og den mer økonomiske modus 3. På modus 5 setter vi rekord i løftehastighet, selv sammenlignet med gjennomsnittet av trucker med forbrenningsmotor. Vi oppnår kjørehastigheter på 20 km/t, noe som er greit. Å kjøre mye fortere gir ikke mening med mindre du kan kjøre minst 75 meter eller mer uforstyrret rett frem og selv da er gevinsten marginal. Sammenlignet med gjennomsnittet av de elektriske truckene i databasen vår, scorer EFG 4-serien mye bedre i alle kategorier.
På den litt roligere modus 3 oppnår nykommeren lik poengsum som gjennomsnittet til trucker med forbrenningsmotor. På modus 5 er produktiviteten 16 prosent over den for en gjennomsnittlig dieseltruck. Med 389 paller per 8 timer, oppnår EFG 425 til og med en toppscore og setter en ny standard i denne klassen. Kanskje kan dette bedres ytterligere om sprinthastigheten økes litt mer. Sammenlignet med et annet meget anerkjent merke, er sprinthastigheten merkbart lavere. Kanskje montering av et litium-ion-batteri kan utgjøre forskjellen. Vanligvis reagerer trucker med li-ion-teknologi litt raskere på alle kommandoer. Med EFG 4-serien kan du velge begge batteritypene som strømkilde, også som ettermontering.
Forutsigbar
Spørsmålet er om Jungheinrich eller brukeren trenger den ekstra kraften. Alt trenger ikke være så kraftig, spesielt hvis du kjører trucken mest innenfor egne lagervegger. I årevis har det viktigste i våre tester vist seg å være forutsigbarheten, og det er rett og slett bra på EFG 425. CurveCONTROL er korrekt innstilt og holder trucken på trygg kurs i raske svinger. Trucken har et behagelig lavt tyngdepunkt. Bremsegraden på drivmotorene er som du forventer, så du bremser knapt med fotbremsen. Her ser vi likevel en mulig forbedring siden, bremsepedalen er litt for høy i forhold til gasspedalen. Du kan teoretisk sett bli sittende fast bak bremsepedalen i en nødstopp.
Mastekontrollen er kjent og forutsigbar, førerplassen er fin og for rygging er et håndtak med horn på B-stolpen. Dette er imidlertid tilleggsutstyr og vi mener det bør være en del av standardutstyret. Energiforbruket er lavere enn gjennomsnittet i klassen, men dårligere enn forgjengeren, som ble markedsført som «økonomisk». Men med all kraften om bord, er det bare å forvente. Alt i alt får vi en praktisk driftstid på 8 timer og 19 minutter ut av 775 Ah/80V blybatteriet i kjøreinnstilling 5. På posisjon 3 er det en time og 15 minutter lengre.
Konklusjon
Ja, den nye EFG 4-serien matcher og overgår ytelsen til en truck med diesel- eller LPG-motor. I arbeid er den roligere, jevnere og mer behagelig å kjøre. Den nye førerkabinen og konstruksjonen med IP 54 støv- og sprutsikre motorer og vedlikeholdsfrie lamellbremser, gjør den også godt egnet til utendørs bruk.
De som ønsker å bruke trucken superintensivt, vil gjøre klokt i å velge litium-ion-versjonen, som du kan lade uten ulemper i små pauser. Hvis du ikke trenger maksimal ytelse, setter du bare trucken til modus 3 eller velger effektivitetsversjonen. Dermed tilbyr EFG 4-serien en romslig arbeidsplass, med god sikt og oppbevaringsplass og fremfor alt en svært kjent Jungheinrich-design. Det er mulig å få assistansesystemer for ekstra sikkerhet, samt USB-porter og 12V-uttak. Kort sagt: den nye EFG 4 er en ekte kraftplugg.
Se video av testen vår: