Digitaliserer kompetansen
PRAKTISK: Snart får du alle kompetansebevis i én app.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Siden 1989 har Sentralregisteret holdt orden på ulike kompetansebevis som kreves innen ulike deler av arbeidslivet, enten det er maskinførerbevis, truckførerbevis, dykkebevis eller annet. På nyåret starter utrullingen av de digitale versjonene av bevisene.
De er laget i samarbeid med berørte bransjer og partene i arbeidslivet.
1,3 millioner bevis
- Vi vasker og migrer de rundt 1,3 millioner kompetansebevisene i vår base inn i det nye appen vår. Det vil skje i løpet av vinteren og vil etter hvert bli tilgjengelig for alle, sier daglig leder Roar Sømoen til MT.
Lanseringen vil skje over flere faser. Den første appen vil kun inneholde kompetansen til innehaveren. Senere versjoner vil åpne for innsending av egen kompetanse for godkjenning og et enkelt kursopplegg for utstyrsspesifikk opplæring. Appen kommer i tillegg til eller i stedet for de vanlige plastkortene.
- Vi vil beholde de gode gamle plastkortene for de som ønsker å fortsette med disse, man kan bestille nye plastkort med QR-kode eller bare en App for å vise din kompetanse elektronisk, sier Sømoen.
En digitalisering av systemet åpner imidlertid for langt flere muligheter enn at en truckfører kan ha truckførerbeviset på telefonen fremfor på et plastkort. En ting er at ny kompetanse raskt kommer på plass i appen, men prosjektet omfatter også deling av kompetanse mellom arbeidsgiver og oppdragsgiver.
Hvem kan kjøre hva?
Dette gjør det mulig for en arbeidsgiver å ha oversikt over hvilke ansatte på hvilket skift som har godkjenning til å håndtere hvilket utstyr. Det vil også gi oppdragsgiver innsyn i om en entreprenør har ansatte med den kompetanse som kreves for ulike jobber.
Systemet vil også åpne for at operatører som ikke har riktig kompetansebevis, ikke vil ha mulighet til å starte en gitt truck eller maskin.
- Vi kjører piloter nå, med to store entreprenører. Det blir utvidet på fire nå på nyåret, forteller Sømoen.
Sentralregisteret har jobbet mye med å åpne sine registre for virksomheter med behørig rettighet i henhold til myndighetskrav og GDPR. Dette muliggjør integrasjon mot eksterne systemer som for eksempel HMS registeret, Kursguiden, DigiQuip og SmartDok.