Tre nye lagertrucker fra Still
Med tre nye toppmodeller ønsker Still å løfte effektiviteten på lageret.
Med den høytløftende palletrucken EXV 10C-16C, dobbelstableren EXD 18C-20C og lavtløftende palletrucken EXH-L 16-20, legger STILL tre nye trucker til sin Xcellence Line-portefølje for lagerteknologi. Xcellence Line er det relativt nye navnet på kvalitetstruckene Still alltid har vært kjent for – gitt for å skille dem fra det litt nyere konseptet Classic Line, som rimeligere innstegsmodeller.
I de nye truckene trekker Hamburg-produsenten frem effektivitet og ergonomi som fortrinn, og takket være kompakte dimensjoner er de svært enkle å manøvrere, selv i de minste rom, smale ganger, heiser eller lastebiler. Takket være Stills IFOY-prisbelønte* ledearmkonsept er de intuitive og trygge å betjene.
I tillegg tillater det modulære konseptet i Xcellence Line at truckene tilpasses kundens behov. I tillegg til et bredt utvalg av utstyr og tilbehør kan kundene velge mellom ulike sikkerhetsfunksjoner og forskjellige energisystemer.
- Bedrifter står overfor stadig økende krav til sin interne logistikk og høyt konkurransepress. I denne sammenhengen har skreddersydde løsninger som oppfyller de spesifikke kravene og gjør hverdagen enklere, en høy og stadig voksende prioritet, sier Janos Poppe, leder for salgstrening og dokumentasjon i Still.
- Med det brede porteføljen av kompakte og fleksibelt konfigurerbare lagertrucker i vår Xcellence Line gir vi et smart svar på kundenes behov, legger han til.
La oss kikke litt nærmere på hver enkelt modell.
EXV 10C-16C
EXV 10C-16C er en fotgjengerbetjent høytløftende palletruck, som er enkel å betjene og kan manøvreres trygt og presist selv i trange rom. Den har høy restlastkapasitet og løftehøyder på over fem meter. I skarpe svinger holder 4-hjuls chassis trucken stabil selv i skarpe svinger, mens smarte sikkerhetsfunksjoner som Dynamic Load Control alltid justerer løftehøyden, slik at ikke for tung last løfters for høyt.
Ulike kjøremoduser og det valgfrie initialløftet sikrer fleksibilitet i bruk, mens avrundede gaffelspisser gjør innsetting av paller raskt og enkelt. EXV 10C-16C er også tilgjengelig i en litium-versjon.
EXD 18C-20C
Når det gjelder plass-/tidsoptimalisering, er EXD 18C-20C dobbelstabler den trucken Still anbefaler. Den er manøvrerbar i smale ganger, kan styres presist og håndterer laster på opptil 2000 kg. I tillegg til 1000 kg på sine støttearmer løfter den enkelt ytterligere 800 til 1000 kg på gaflene. Dette gjør den spesielt effektiv der store mengder last må flyttes på begrenset plass og på kort tid, for eksempel ved håndtering av stablede paller eller lossing av lastebiler med falske gulv. EXD 18C er også tilgjengelig med en monomast – for enda høyere sikkerhet, presisjon og ergonomi takket være uhindret sikt til gaflene.
EXH-L 16-20
Dette er en lavtløftende palletruck som beskrives som en smart allrounder på lageret. Den gir effektiv og sikker støtte til varetransport og plukking. Den transporterer ikke bare last på opptil 2000 kg fra A til B, men løfter dem også ergonomisk og trygt til en arbeidshøyde på opptil 761 mm.
Ekstra praktisk er den i kombinasjon med den valgfrie auto-løftefunksjonen. En sensor oppdager toppkanten av lasten og løfter eller senker så snart lasten fjernes eller legges til. Dette sikrer en god holdning for ryggen og ergonomiske arbeidsforhold til enhver tid for føreren, opplyser Still. Som de andre nye lagertruckene i Stills Xcellence Line er EXH-L 16-20 kompakt og manøvrerbar, kan konfigureres fleksibelt og kombineres med ulike tillegg avhengig av bruksområde. Kraftige litium-batterier garanterer lang driftstid med lavt energiforbruk og kan lades raskt og fleksibelt med de valgfrie integrerte laderne.
Prisbelønt styrearm
Alle de tre truckene er utstyrt med Stills IFOY-prisbelønte styrearmen OptiSpeed. Denne skal sørge for både effektivitet og maksimal arbeidskomfort og sikkerhet. Det smarte OptiSpeed-systemet justerer automatisk kjørehastigheten etter vinkelen på styrearmen, noe som muliggjør hastighetsoptimalisert horisontal transport og en ergonomisk arbeidsstilling. Styrearmen er også utstyrt med store kontrollknapper, som gjør den enkel og intuitiv å betjene med én hånd – venstre eller høyre – og for å kontrollere alle kjøre-, løfte- og styreoperasjoner samtidig. Den store LED- eller berøringsskjermen på styrearmens hode gir føreren all relevant informasjon om trucken og lasten, som batterinivå, driftstimer og aktuell kjøremodus.