Nye diesel 5-tonnere fra Linde
Linde Har klokkertro på at forbrenningsmotorer på gaffeltrucker vil spille en viktig rolle også i årene som kommer, og lanserer helt nye trucker med kapasitet fra 3,5 til 5 tonn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– I dag er det fortsatt ikke mulig å forestille enkelte bruksområder uten gaffeltrucker drevet av en forbrenningsmotor, sier Björn Walter, produktsjef for Lindes motvektstrucker.
Han trekker frem ukomplisert fylling av drivstoff og gode kjøreegenskaper som fortrinn. Derfor lanserer Linde nå en ny generasjon dieseldrevne motvektstrucker med kapasitet fra 3,5 til 5,0 tonn, to og et halvt år etter at det ble lansert trucker med kapasitet fra 2,0 til 3,5 tonn.
De nye truckene i det som kalles 1204-serien er alle utstyrt med 600 mm lastsenter som standard, noe som sikrer god restkapasitet. Truckene har forbedret komfort, bedre sikt og en lange rekke sikkerhets- og beskyttelsessystemer. Her er også toveis datautveksling og et kraftig drivsystem sikrer at truckene får god kapasitet til å håndtere paller, opplyser produsenten.
Førerplassen er ifølge Linde forbedret med bredt og trygt innsteg og myke håndtak. Fra førerplass kan man nyte siste generasjon seter og armlener. Asymmetrisk mastprofil sikrer også forbedret sikt, og den nye hytta som kan bygges rundt førerplassen har store glassdører som sikrer at føreren har god oversikt.
Videre er truckene utstyrt med en lang rekke sikkerhetssystemer.
– Å beskytte de ansatte på bedriftens områder har blitt noe bedriftene prioriterer høyest i de fleste operasjoner. Mange systemer er derfor installert som standard, forklarer Björn Walter, og lister opp elektronisk setebelte overvåking, Linde Load Assist og Linde Curve Asisst, et system som automatisk reduserer hastigheten i kurver, som eksempler. I tillegg er lyssystemer som Linde TruckSpot, VertiLights eller LED-lys tilgjengelig som ekstrautstyr.