Verdens ti største truckprodusenter
Mange av de største leverandørene av gaffeltrucker merket nedgang i covid-året 2020. Men markedet er spådd en fin jevn vekst i årene som kommer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det internasjonale gaffeltruckmarkedet ble naturligvis rammet av pandemien som så mange andre bransjer. Det har blant annet medført en liten nedgang i omsetningen for de fleste av de store internasjonale produsentene av gaffeltrucker. I Norge har det imidlertid gått unna, og 2020 var det tredje beste året i historien målt i antall solgte trucker. Og 2021 ser ut til å gå mot enda en solid økning.
Internasjonalt mener markedsanalytikerne at gaffeltruckmarkedet vil vokse sakte, men sikkert i tiden fremover. Analysefirmaet ResearchAndMarkets anslår en vekst på to prosent årlig fra nå og til 2027, ifølge Material Handling and Logistics News.
Veksten drives av en produksjonsindustri som kommer til hektene etter covid-19, en fortsatt solid vekst i netthandelen i stadig nye markeder og utvidelse av lagerkapasitet globalt. Utfordringer med forsyningskjeder og mangel på råmaterialer er imidlertid faktorer som bremser veksten noe.
Vi har tatt en kikk på de ti største produsentene globalt.
10. Clark Material Handling
Lexington, Kentucky, USA
Clark har levert gaffeltrucker i over 100 år og regnes som «oppfinneren» av konseptet. Clark har trucker i de fleste segmenter med kapasitet på mellom 1500 og 18.000 kg. Det privateide selskapets omsetning i 2020 var på rundt 6,4 milliarder kroner, ned fra 7,1 milliarder i 2019.
Norsk forhandler: Truck Tek
9. Komatsu
Tokyo, Japan
Komatsu er et gigantisk selskap og en av verdens ledende produsenter av anleggsmaskiner og gruveutstyr. Gaffeltruck-delen av selskapet står for rundt seks prosent av omsetningen, noe som vil bety en omsetning på rundt 9,8 milliarder kroner.
Norsk forhandler: Ingen offisiell forhandler per dags dato.
8. Hangcha Group
Hangzhou, Kina
Hangcha er blant store og voksende kinesiske produsentene, og kanskje det kinesiske merket som har slått best an i Norge. Hangcha rapporterer om en omsetning på 15,9 milliarder kroner i 2020, en solid oppgang fra 11.7 milliarder i 2019.
Norsk forhandler: Aadalen Truck
7. Anhui Heli
Hefei, Kina
Anhui Heli er den største kinesiske gaffeltruckprodusenten, med en oppgitt omsetning på 17,7 milliarder kroner i 2020. Det er en økning på rundt 4,6 milliarder kroner siden 2019.
Norsk forhandler: Truck1 AS
6. Hyster-Yale Materials Handling
Cleveland, Ohio, USA
Hyster-Yale er morselskapet til merkene Hyster og Yale, som i utstrakt grad har de samme produktene med ulik branding. Omsetningen i 2020 var på 25,5 milliarder kroner. En nedgang på 15 prosent fra 2019.
Norsk forhandler: Brubakken (Hyster) og Quick Truckservice (Yale)
5. Mitsubishi Logisnext
Tokyo, Japan
Mitsubishi Logisnext-konsernet har mange merkenavn under sin paraply: Mitsubishi, UniCarriers, Nichiyu, Cat, TCM og Rocla. Selskapet hadde en omsetning i 2020 på 32,4 milliarder kroner.
Norsk forhandler: Truckpartner Norge AS (Mitsubishi) og UniCarriers Norway (UniCarriers)
4. Crown Equipment
New Bremen, Ohio, USA
Det privateide amerikanske selskapet hadde i 2020 en omsetning på 32,8 milliarder kroner.
Norsk forhandler: Trucktech
3. Jungheinrich Group
Hamburg, Tyskland
Forhandleren av de velkjente gule truckene hadde i 2020 en omsetning på 42,4 milliarder kroner. Det er en nedgang på 6,5 prosent fra året før.
Norsk forhandler: Jungheinrich Norge
2. KION Group
Frankfurt, Tyskland
Kion er et stort konsern med flere truckmerker; Linde, Still, Baoli, Fenwick og OM Voltas. I tillegg hører lagersystemprodusenten Dematic inn under KION. Truck- og servicedelen av Kion hadde en omsetning i 2020 på 63,5 milliarder kroner. Det er en nedgang på 11 prosent.
Norsk forhandler: Hesselberg Truck (Linde) og Still Norge (Still)
1. Toyota Industries
Kariya, Japan
Toyota Industries lager og selger gaffeltrucker med merkenavnene Toyota, BT, Raymond og Cesab, i tillegg til både biler, elektronikk og maskiner til tekstilindustrien. Omsetningen fra materialhåndteringsdelen var i 2020 på 126,6 milliarder kroner, noe som gjør Toyota til verdens soleklart største gaffeltruckprodusent. Omsetningen i 2020 var omtrent på linje med 2019-tallene.
Norsk forhandler: Toyota Material Handling Norway