Rekordfart i trucksalget
Norske bedrifter går nesten bananas etter løfteutstyr.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
2020 var det tredje beste året når det gjelder antall solgte gaffeltrucker i Norge. Altså et godt år.
Men så langt i 2021 pulveriseres tallene fra fjoråret. Se for deg NM på 400 meter hekk. 2021 er Karsten Warholm, mens de andre årene henger nesten en langside bak.
Andre kvartal i 2021 viser en økning på hele 55 prosent i nysalget av gaffeltrucker sammenlignet med 2020. Akkumulert ligger 2021 27 prosent foran tallene fra 2020 – som altså var et meget sterkt år.
- Optimisme
Salgstallene rapporteres av Maskingrossisternes Forening (MGF) basert på hva deres medlemsbedrifter rapporterer inn.
- Det er gledelig å registrere at vi nok en gang kan melde om rekordtall for gaffeltruckgruppen vår, og dette er et tegn på at det er en generell optimisme og oppgang i flere markeder, sier direktør i MGF, Tone Lindberg Grøstad.
Økning i logistikk knyttet til netthandel har ført til flere lagerbygg og økt aktivitet, i tillegg til at det er en rekke nye lager- og logistikksenter er ferdigstilt i perioden og er med på å booste tallene.
- I gaffeltruckgruppen er det optimisme også for høsten, så det blir spennende å se utviklingen frem mot årsskiftet, sier Grøstad.
I andre kvartal 2021 ble det solgt hele 1508 gaffeltrucker, mot 973 i samme kvartal i fjor – altså en økning på 55 prosent.
Flest motvekter
I andre kvartal er motvektstruckene tilbake som største underkategori, etter at de i første kvartal måtte se seg slått av støttebenstrucker. Det ble i andre kvartal solgt hele 499 motvektstrucker og akkumulert i 2021 er det nå solgt 1.030 enheter av denne kategorien. Det er vekst i alle typer motvektstrucker både 3-hjuls elektriske (+57,1 %), 4-hjuls elektriske (+109,8 %) og Diesel (+40,8 %). Dette er første gang siden fjerde kvartal 2019 at vi har hatt en økning i nysalget av dieseltrucker. I tillegg er det i andre kvartal solgt 14 motvektstrucker med bensin eller propan som energibærer, og dette er en markant endring fra 2020 hvor det ikke ble solgt noen slike trucker. Vi ser også at vi akkumulert så langt i år, ligger foran salget i 2020 på alle kategorier av motvektstrucker.
For motvektstruckene er det vekst i de fleste vektklassene. For 4-hjuls elektriske trucker ser vi en rekordøkning på over 300 prosent for de mellom 2,5 og 3,5 tonn. På dieseldrevne motvektstrucker er det også klassene mellom 2,5 og 3,5 tonn som øker mest og samlet for disse to vektklassene er det en vekst på nesten 400 prosent. Mellom 4 og 6 tonn ser vi derimot noe tilbakegang fortsatt.
Også støttebenstruckene gjør et solid hopp i salgstallene, og øker fra 287 solgte enheter i andre kvartal i fjor til 480 enheter i samme periode i år. For denne underkategorien er det kun i den minste klassen under ett tonn at det er en liten nedgang, ellers er det økning i alle klasser. Den største økningen finner vi mellom 2 og 2,5 tonn hvor veksten er på hele 167,9 prosent og 142 enheter solgt.
For palletrucker som er den tredje mest solgte i forrige kvartal er det kun små endringer i antall solgte per vektklasse. Det er en liten tilbakegang på de under ett tonn, mens vi ser vekst på de mellom 1000 og 1250 kilo og for de over 1500 kilo.