Lyttet til damene – endte med rosa truck
PEPPA GRIS: Norgesdekk har nylig investert i nye Mitsubishi-trucker – deriblant en rosalakkert høytløftende plukktruck.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Effektiviteten på lagrene til Norgesdekk tilskrives til en
viss grad gode rutiner og it-systemer, men uten dyktige lageransatte og
effektive trucker kommer man ikke langt. Nylig har Norgesdekk oppgradert truckparken
på Oslo-lageret i Enebakk med fire nye Mitsubishi-maskiner levert av Truckpartner
Norge.
I innkjøpsprosessen var de ansattes mening tungen på vektskålen.
– Vi mener at de ansatte som bruker truckene skal få lov å bestemme. Vi prøver truckene over en litt lengre periode, og så hører vi på hva de ansatte sier, sier logistikkansvarlig Thomas Hauge.
Begynte som en spøk
Det resulterte i investering i fire trucker – to sniler, en motvektstruck og en høytløftende plukktruck. Sistnevnte skiller seg litt ut.
På lageret i Enebakk jobber det to damer. Og det var deres idé at de burde få en rosa truck.
– Jeg tulla med Thomas, og sa vi burde ha en rosa truck. Så bestilte han det da, ler Maja Nybråten.
– Jeg så mye positivt med det. Når de ansatte blir hørt, får de et eierforhold til ting, og tar også bedre var på utstyret. Og Truckpartner var enkle, vi kunne få hvilken farge vil, sier Thomas Hauge.
Blir verdsatt
Trucken har fått kallenavnet Peppa Gris, og jentene på lageret får ikke ha den helt i fred heller.
– Det blir nok rift om å kjøre den, tenker jeg, også blant gutta. Det er en som sier at HAN skulle ha den, sier Nybråten, men samtidig kjører en av de andre gutta på lageret forbi i en tradisjonelt lakkert variant og ser på Peppa Gris med en litt påtatt skeptisk mine og rister på hodet.
– Når ledelsen hører på et slikt forslag og gjør en slik investering, føler du deg litt ekstra tatt vare på?
– Ja, jeg gjør jo det. Føler meg jo verdsatt. Thomas sier jo at det er en gimmick, men det er jo både gøy og litt tøysete og løfter jo humøret litt, sier Nybråten.
Å jobbe på et dekklager er, uansett hvor gode systemer man har, en fysisk krevende jobb. Dekkene må løftes ut av hyllene med muskelkraft og stables for hånd.
– Man må ha fysikken i orden, ja. Og man må kunne stole på utstyret når man skal lene seg ut av en truck seks meter over bakken og dra fem et dekk, sier Nybråten.
Blandet truckflåte
Logistikkansvarlig Thomas Hauge har et bevisst forhold til å ikke ha én truckleverandør, men i stor grad la de ansatte bestemme hva slags utstyr de er mest komfortable med.
– Vil ønsker ikke en stor rammeavtale med én leverandør. Vi får gode avtaler uansett, sier han, mens både grønne, rød, gule – og rosa – trucker jobber rundt om på lageret.
– Akkurat nå er Mitsubishi og Truckpartner i medvind, og har veldig gode produkter til en god pris. Da rettet vi blikket dit, legger han til.
For det er Truckpartner Norge, som har levert Mitsubishi-truckene. De har opplevd ett oppsving i levering av lagertrucker av høy kvalitet den siste tiden.
– Vi har egentlig vært en motvektstruck-leverandør i stor grad. Men etter at Mitsubishi fikk utvidet innen warehouse-segmentet, har det vært en stor dragning mot lagertrucker. De siste par årene har vi vel faktisk solgt mer lagertrucker enn motvektstrucker, sier Tom Erik Nilsen, daglig leder i Truckpartner.
Produsert i Sverige og Finland
Snilene og plukktrucken som er levert til Norgesdekk er produsert hos gamle Atlet/Unicarriers i Sverige, merkenavn som nylig er gått inn under Mitsubishi Logisnext-porteføljen. Motvektstrucken er produsert i Finland.
De fabrikkene har vist seg kapable til å levere trucker raskere enn mange andre leverandører, noe som gir en stor fordel i markedet, forteller Nilsen.
– Leveringstiden på snilene har vært på åtte til ti uker, og rundt 12 uker på plukktrucken, noe som er en god del raskere enn jeg hører fra en del konkurrenter, sier han.